Stále více Čechů je terčem podvodníků. ČNB radí, jak se bránit
Česká národní banka varuje před zvyšujícím se počtem podvodů v platebním styku. Informace o nich jsou nově dostupné na vzdělávacím webu. ČNB také připravila stručný video návod, jak rozpoznat podvodná volání, při kterých se útočníci snaží z lidí vylákat peníze. Podvodníci se představují i jménem členů bankovní rady nebo zaměstnanců ČNB. ČNB přitom tímto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje.
Podvodů v platebním styku přibývá. Zatímco v roce 2021 ČNB nezaznamenala žádnou stížnost, v uplynulých šesti měsících se na ni obrátily stovky lidí, které se podvodníci snažili okrást o peníze prostřednictvím nevyžádaných telefonátů, e-mailů nebo dalšími způsoby. ČNB proto připravila nové vzdělávací webové stránky a video, jejichž prostřednictvím vyzývá veřejnost k obezřetnosti a radí, jak se podvodníkům účinně bránit.
„Digitalizace finančních služeb přináší klientům bank nejen výhody, jako například zjednodušení a zrychlení převodu peněz, ale i rizika. Měli by proto být obezřetnější než dřív a mít povědomí o novodobých tricích podvodníků. S tím, jak se finanční služby zrychlují a zjednodušují, se totiž zkracuje čas, za který můžou lidé v případě podvodu přijít nenávratně o své peníze,“ uvedl viceguvernér ČNB Jan Frait. Na tiskové konferenci ČNB k tomuto tématu doplnil, že k podvodům často dochází právě za nevědomé, ale v tu chvíli dobrovolné spolupráce podvedených osob. Je proto zapotřebí, aby měly dostatek informací o stále častěji se vyskytujících podvodech a naučily se jim bránit.
Podvodníci používají sofistikované metody i promyšlené manipulativní techniky, reagují na aktuální dění a zneužívají obavy klientů ze ztráty peněz. Proto se obětí podvodu stávají i počítačově gramotní a vzdělaní lidé. ČNB před podvodnými praktikami opakovaně varuje.
Na webu www.penizenauteku.cz v sekci Podvody se čtenáři nově dozvědí, že by měli dodržovat tři bezpečnostní pravidla: nespěchat – na základě nevyžádané komunikace nedělat unáhlená rozhodnutí, ověřovat – vždy zvážit možnost podvodu a chránit – svá data a citlivé údaje.
ČNB vytvořila také stručný a srozumitelný video návod, jak odhalit takzvané vishingové útoky po telefonu, a radí, jak se před nimi bránit. „Volající se nejdřív pokouší vzbudit vaši DŮVĚRU, pak zaútočí na vaši základní EMOCI – nejčastěji strach – a vzbudí dojem naléhavosti. Následně se vás pokusí ZMANIPULOVAT k tomu, abyste je poslechli. Pokud útočníky poslechnete, zneužijí vaše údaje a může dojít ke ztrátě peněz! Nedejte podvodníkům šanci – žádné informace nesdělujte a zavěste,“ radí ČNB ve videu.
Pokud se někdo stane obětí podvodníků, měl by co nejrychleji kontaktovat svoji banku a v ní zablokovat své platební prostředky a tuto událost oznámit Policii ČR.
Petra Krmelová
ředitelka odboru komunikace a mluvčí ČNB
Související odkazy:
- Řekněte podvodníkům NE! Podvodné telefonáty – ČNBvlog
- www.penizenauteku.cz/podvody/ – webová stránka
- Zneužití identity pro praní špinavých peněz a související podvodná jednání – ČNBvlog
- Jak se ubránit phishingu? – ČNBvlog
- Phishing – věrohodně se tvářící podvod – čnBlog
- Podvody v platebním styku a role České národní banky (pdf, 689 kB) – prezentace pro tiskovou konferenci
- Podvody v platebním styku – záznam tiskové konference