Metodické a výkladové materiály

Nařízení EMIR a jeho prováděcí předpisy stanoví mimo jiné požadavky na finanční i nefinanční instituce obchodující s mimoburzovními (OTC) deriváty.

Dne 4. prosince 2024 byla v Úředním věstníku EU publikována novela nařízení EMIR, tzv. EMIR 3 (externí odkaz), přičemž většina ustanovení (výjimky viz dále) se použije uplynutím 20 dnů od publikace, tedy dne 24. prosince 2024.

Nařízení EMIR klade na finanční a nefinanční instituce zejména tyto požadavky:

  • Oznamovat údaje o derivátových smlouvách do registru obchodních údajů, ledaže se jedná o nefinanční smluvní stranu, která získala osvobození pro derivátové smlouvy v rámci skupiny
  • Zavést techniky zmírňování rizika pro OTC deriváty, jejichž clearing neprovádí ústřední protistrana
  • V případě překročení clearingového prahu, provádí-li instituce výpočet souhrnu svých průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců, anebo bez ohledu na clearingový práh, pokud instituce výpočet neprovádí:
    • informovat ČNB a ESMA,
    • uzavřít ujednání o clearingu a
    • zúčtovat prostřednictvím ústřední protistrany ty deriváty, u nichž je stanovena povinnost clearingu
  • Při splnění podmínek dle nařízení EMIR držet minimálně jeden trvale funkční aktivní účet u ústřední protistrany usazené v EU, dvakrát ročně ČNB hlásit expozice v příslušných kategoriích derivátových smluv a prokázat, že aktivní účet je funkční, splňuje požadavky a disponuje veškerou nezbytnou právní dokumentací
  • Požádat ČNB o povolení před použitím modelu pro výpočet počáteční marže nebo provedením jeho změny

Informování ČNB

Všechna oznámení se zasílají na emir@cnb.cz.

Povinnost clearingu prostřednictvím ústřední protistrany

  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o neprovádění výpočtu souhrnu průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců
  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o překročení clearingových prahů
  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR, že finanční či nefinanční smluvní strana již nadále nepřekračuje clearingový práh

Použije se jednotný ESMA formulář. ČNB upozorňuje, že odstavce 4 a 9 článku 1 nařízení EMIR 3, kterými jsou novelizovány odstavce 1 – 3 článků 4a a 10 nařízení EMIR, se použijí až vstupem v platnost regulačních technických norem uvedených v článku 10(4) nařízení EMIR (ve znění nařízení EMIR 3).

Oznamovací povinnost

Povinnost zmírňovat riziko u OTC derivátů, jejichž clearing neprovádí ústřední protistrana

Povinnost vést aktivní účet

  • Oznámení podle čl. 7a(1) nařízení EMIR, že se na finanční či nefinanční smluvní stranu vztahuje povinnost vést aktivní účet

Použije se jednotný ESMA formulář.

  • Oznámení podle čl. 7b(1) a (2) nařízení EMIR o skutečnostech nezbytných pro posouzení plnění povinnosti vést aktivní účet a o zdrojích a systémech zavedených ke splnění povinnosti aktivní účet využít kdykoli pro velké objemy dotčených derivátových smluv

Bude upřesněno, viz též konzultace ESMA.

Informování ESMA

Povinnost clearingu prostřednictvím ústřední protistrany

  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o neprovádění výpočtu souhrnu průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců
  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o překročení clearingových prahů
  • Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR, že finanční či nefinanční smluvní strana již nadále nepřekračuje clearingový práh

Použije se jednotný ESMA formulář a oznámení se zasílají na EMIR-notifications@esma.europa.eu. Blíže viz stránky ESMA.

Povinnost vést aktivní účet

  • Oznámení podle čl. 7a(1) nařízení EMIR, že se na finanční či nefinanční smluvní stranu vztahuje povinnost vést aktivní účet

Použije se jednotný ESMA formulář a oznámení se zasílají na AAR-notifications@esma.europa.eu. Blíže viz stránky ESMA.

Kdo je poskytovatelem služeb skupinového financování

Poskytovatelem služeb skupinového financování (tzv. crowdfunding) je právnická osoba usazená v EU, která poskytuje tyto služby ve smyslu nařízení (EU) 2020/1503 (externí odkaz) evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky (dále jen „ nařízení o crowdfundingu“).

Příslušným orgánem v ČR odpovědným za povolování a dohled nad poskytovateli služeb skupinového financování ve smyslu uvedeného nařízení je Česká národní banka.

Základní informace o poskytovatelích služeb skupinového financování

Cílem nařízení o crowdfundingu, které vstoupilo v platnost 10. listopadu 2021, je harmonizace právní úpravy poskytování služeb skupinového financování (nahrazuje dosavadní národní režimy, které existovaly v některých členských státech EU) a zjednodušení jeho přeshraničního poskytování stanovením jednotného souboru požadavků pro

  • poskytování služeb skupinového financování;
  • organizaci, povolování a dohled nad poskytovateli služeb skupinového financování služeb;
  • provoz platforem skupinového financování a
  • transparentnost a marketingovou komunikaci při poskytování služeb skupinového financování v EU.

Nařízení o crowdfundingu se vztahuje na právnické osoby poskytující služby skupinového financování spočívající v párování zájmů investorů a vlastníků projektů na financování podnikání prostřednictvím využití platformy skupinového financování, které zahrnuje kteroukoli z těchto činností:

  1. umožnění poskytování úvěrů;
  2. umisťování převoditelných (investičních) cenných papírů a nástrojů přijatých pro účely skupinového financování vydaných vlastníky projektů bez pevného závazku a přijímání a předávání pokynů klientů týkajících se těchto cenných papírů a nástrojů.

Působnost nařízení o crowdfundingu je však omezena na financování podnikatelských projektů do 5 mil. EUR za 12 kalendářních měsíců na jednoho vlastníka projektu. V souvislosti s využitím národní diskrece umožněné nařízením (EU) 2017/1129 (nařízení o prospektu) se nicméně v ČR do 10. listopadu 2023 uplatňuje snížený limit 1 mil. EUR za 12 kalendářních měsíců na jednoho vlastníka projektu.

V souladu s přeshraničními požadavky uvedenými v čl. 18 nařízení o crowdfundingu budou tedy moci po uplynutí přechodného období služby skupinového financování v členských státech EU poskytovat pouze právnické osoby usazené v EU a oprávněné jako poskytovatelé těchto služeb ve smyslu čl. 12 nařízení o crowdfundingu.

Otázky a odpovědi

Za účelem podpory sbližování aplikace nařízení o crowdfundingu je na webových stránkách ESMA (externí odkaz) průběžně publikován soubor otázek a odpovědí, které poskytují zájemcům odpovědi na možné otázky vyvstávající v souvislosti s praktickou implementací nařízení o crowdfundingu.

Odpovědi České národní banky na vybrané otázky týkající se nařízení o crowdfundingu (pdf, 435 kB)

Povolovací a schvalovací řízení

Informace k povolovacímu a schvalovacímu řízení naleznete na webových stránkách ČNB Povolovací a schvalovací řízení – poskytovatelé služeb skupinového financování.

  • Přehled vydaných stanovisek České národní banky týkajících se odborných regulatorních dotazů je publikován prostřednictvím samostatné webové aplikace.