Metodické a výkladové materiály
- Obecné pokyny k předávání údajů mezi registry obchodních údajů podle nařízení EMIR a SFTR (ESMA74-362-2351, externí odkaz) a související sdělení ČNB
- Obecné pokyny k oznamování podle nařízení o infrastruktuře evropských trhů (EMIR) (ESMA74-362-2281, externí odkaz) a související sdělení ČNB
- Obecné pokyny k písemným dohodám mezi členy kolegií pro ústřední protistrany (ESMA70-151-3431, externí odkaz) a související sdělení ČNB
- Obecné pokyny ESMA ohledně zajišťování cloudových služeb u externích poskytovatelů (ESMA50-164-4285 CS, externí odkaz) a související sdělení ČNB
- Obecné pokyny k řízení střetu zájmů ústředními protistranami (ESMA70-151-1439, externí odkaz) a související sdělení ČNB
- Obecné pokyny k maržovým opatřením proti procykličnosti pro ústřední protistrany podle nařízení o infrastruktuře evropských trhů (EMIR) (ESMA70-151-1496, externí odkaz) a související sdělení ČNB
Nařízení EMIR a jeho prováděcí předpisy stanoví mimo jiné požadavky na finanční i nefinanční instituce obchodující s mimoburzovními (OTC) deriváty.
Dne 4. prosince 2024 byla v Úředním věstníku EU publikována novela nařízení EMIR, tzv. EMIR 3 (externí odkaz), přičemž většina ustanovení (výjimky viz dále) se použije uplynutím 20 dnů od publikace, tedy dne 24. prosince 2024.
Nařízení EMIR klade na finanční a nefinanční instituce zejména tyto požadavky:
- Oznamovat údaje o derivátových smlouvách do registru obchodních údajů, ledaže se jedná o nefinanční smluvní stranu, která získala osvobození pro derivátové smlouvy v rámci skupiny
- Zavést techniky zmírňování rizika pro OTC deriváty, jejichž clearing neprovádí ústřední protistrana
- V případě překročení clearingového prahu, provádí-li instituce výpočet souhrnu svých průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců, anebo bez ohledu na clearingový práh, pokud instituce výpočet neprovádí:
- informovat ČNB a ESMA,
- uzavřít ujednání o clearingu a
- zúčtovat prostřednictvím ústřední protistrany ty deriváty, u nichž je stanovena povinnost clearingu
- Při splnění podmínek dle nařízení EMIR držet minimálně jeden trvale funkční aktivní účet u ústřední protistrany usazené v EU, dvakrát ročně ČNB hlásit expozice v příslušných kategoriích derivátových smluv a prokázat, že aktivní účet je funkční, splňuje požadavky a disponuje veškerou nezbytnou právní dokumentací
- Požádat ČNB o povolení před použitím modelu pro výpočet počáteční marže nebo provedením jeho změny
Informování ČNB
Všechna oznámení se zasílají na emir@cnb.cz.
Povinnost clearingu prostřednictvím ústřední protistrany
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o neprovádění výpočtu souhrnu průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o překročení clearingových prahů
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR, že finanční či nefinanční smluvní strana již nadále nepřekračuje clearingový práh
Použije se jednotný ESMA formulář. ČNB upozorňuje, že odstavce 4 a 9 článku 1 nařízení EMIR 3, kterými jsou novelizovány odstavce 1 – 3 článků 4a a 10 nařízení EMIR, se použijí až vstupem v platnost regulačních technických norem uvedených v článku 10(4) nařízení EMIR (ve znění nařízení EMIR 3).
- Oznámení podle čl. 4(2) nařízení EMIR (xlsx, 205 kB) o záměru využít osvobození (výjimku) z povinnosti clearingu pro obchody uvnitř skupiny
Oznamovací povinnost
- Oznámení podle čl. 9(1) nařízení EMIR (xlsx, 199 kB) o záměru nefinanční smluvní strany využít osvobození z oznamovací povinnosti pro derivátové smlouvy uvnitř skupiny
- Oznámení podle čl. 9(1) nařízení EMIR (xlsx, 25 kB) o čistých celkových pozicích v členění podle kategorie derivátů
Povinnost zmírňovat riziko u OTC derivátů, jejichž clearing neprovádí ústřední protistrana
- Oznámení podle čl. 12(4) nařízení EK č. 149/2013 (xlsx, 19 kB) o počtu nepotvrzených transakcí
- Oznámení podle čl. 15(2) nařízení EK č. 149/213 o sporech mezi protistranami OTC derivátové smlouvy (e-mailem)
- Informace k žádostem a oznámením podle čl. 11(6) až (10) nařízení EMIR (pdf, 200 kB) o záměru využít osvobození (výjimku) z povinnosti výměny kolaterálu pro obchody uvnitř skupiny
Povinnost vést aktivní účet
- Oznámení podle čl. 7a(1) nařízení EMIR, že se na finanční či nefinanční smluvní stranu vztahuje povinnost vést aktivní účet
Použije se jednotný ESMA formulář.
- Oznámení podle čl. 7b(1) a (2) nařízení EMIR o skutečnostech nezbytných pro posouzení plnění povinnosti vést aktivní účet a o zdrojích a systémech zavedených ke splnění povinnosti aktivní účet využít kdykoli pro velké objemy dotčených derivátových smluv
Bude upřesněno, viz též konzultace ESMA.
Informování ESMA
Povinnost clearingu prostřednictvím ústřední protistrany
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o neprovádění výpočtu souhrnu průměrných pozic na konci měsíce za předchozích 12 měsíců
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR o překročení clearingových prahů
- Oznámení podle čl. 4a nebo čl. 10 nařízení EMIR, že finanční či nefinanční smluvní strana již nadále nepřekračuje clearingový práh
Použije se jednotný ESMA formulář a oznámení se zasílají na EMIR-notifications@esma.europa.eu. Blíže viz stránky ESMA.
Povinnost vést aktivní účet
- Oznámení podle čl. 7a(1) nařízení EMIR, že se na finanční či nefinanční smluvní stranu vztahuje povinnost vést aktivní účet
Použije se jednotný ESMA formulář a oznámení se zasílají na AAR-notifications@esma.europa.eu. Blíže viz stránky ESMA.
Kdo je poskytovatelem služeb skupinového financování
Poskytovatelem služeb skupinového financování (tzv. crowdfunding) je právnická osoba usazená v EU, která poskytuje tyto služby ve smyslu nařízení (EU) 2020/1503 (externí odkaz) evropských poskytovatelích služeb skupinového financování pro podniky (dále jen „ nařízení o crowdfundingu“).
Příslušným orgánem v ČR odpovědným za povolování a dohled nad poskytovateli služeb skupinového financování ve smyslu uvedeného nařízení je Česká národní banka.
Základní informace o poskytovatelích služeb skupinového financování
Cílem nařízení o crowdfundingu, které vstoupilo v platnost 10. listopadu 2021, je harmonizace právní úpravy poskytování služeb skupinového financování (nahrazuje dosavadní národní režimy, které existovaly v některých členských státech EU) a zjednodušení jeho přeshraničního poskytování stanovením jednotného souboru požadavků pro
- poskytování služeb skupinového financování;
- organizaci, povolování a dohled nad poskytovateli služeb skupinového financování služeb;
- provoz platforem skupinového financování a
- transparentnost a marketingovou komunikaci při poskytování služeb skupinového financování v EU.
Nařízení o crowdfundingu se vztahuje na právnické osoby poskytující služby skupinového financování spočívající v párování zájmů investorů a vlastníků projektů na financování podnikání prostřednictvím využití platformy skupinového financování, které zahrnuje kteroukoli z těchto činností:
- umožnění poskytování úvěrů;
- umisťování převoditelných (investičních) cenných papírů a nástrojů přijatých pro účely skupinového financování vydaných vlastníky projektů bez pevného závazku a přijímání a předávání pokynů klientů týkajících se těchto cenných papírů a nástrojů.
Působnost nařízení o crowdfundingu je však omezena na financování podnikatelských projektů do 5 mil. EUR za 12 kalendářních měsíců na jednoho vlastníka projektu. V souvislosti s využitím národní diskrece umožněné nařízením (EU) 2017/1129 (nařízení o prospektu) se nicméně v ČR do 10. listopadu 2023 uplatňuje snížený limit 1 mil. EUR za 12 kalendářních měsíců na jednoho vlastníka projektu.
V souladu s přeshraničními požadavky uvedenými v čl. 18 nařízení o crowdfundingu budou tedy moci po uplynutí přechodného období služby skupinového financování v členských státech EU poskytovat pouze právnické osoby usazené v EU a oprávněné jako poskytovatelé těchto služeb ve smyslu čl. 12 nařízení o crowdfundingu.
Otázky a odpovědi
Za účelem podpory sbližování aplikace nařízení o crowdfundingu je na webových stránkách ESMA (externí odkaz) průběžně publikován soubor otázek a odpovědí, které poskytují zájemcům odpovědi na možné otázky vyvstávající v souvislosti s praktickou implementací nařízení o crowdfundingu.
Odpovědi České národní banky na vybrané otázky týkající se nařízení o crowdfundingu (pdf, 435 kB)
Povolovací a schvalovací řízení
Informace k povolovacímu a schvalovacímu řízení naleznete na webových stránkách ČNB Povolovací a schvalovací řízení – poskytovatelé služeb skupinového financování.
- Přehled vydaných stanovisek České národní banky týkajících se odborných regulatorních dotazů je publikován prostřednictvím samostatné webové aplikace.