Sdělení ČNB o obecných pokynech EBA k plánům zpětné výměny podle článků 47 a 55 nařízení MiCA

(EBA/GL/2024/13)

Dne 9. října 2024 vydal Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) na základě zmocnění v čl. 16 nařízení o zřízení EBA[1] a čl. 47 odst. 5 nařízení MiCA[2] obecné pokyny, kterými se stanoví

  1. obsah plánu zpětné výměny podle čl. 47 a čl. 55 MiCA a periodicita přezkumu tohoto plánu s přihlédnutím k velikosti, složitosti a povaze tokenu a obchodnímu modelu jeho vydavatele a
  2. spouštěcí mechanismy pro provedení plánu zpětné výměny (EBA/GL/2024/13, externí odkaz) (dále jen „Pokyny“).

Pokyny jsou určeny příslušným orgánům ve smyslu čl. 3 odst. 1 bodu 35 nařízení MiCA a vydavatelům tokenů vázaných na aktiva a vydavatelům elektronických peněžních tokenů ve smyslu čl. 3 odst. 1 bodu 10 nařízení MiCA.[3]

Pokyny upřesňují obecné zásady a cíle plánu zpětné výměny, obsah tohoto plánu, periodicitu jeho přezkumu a aktualizace. Pokyny současně upřesňují spouštěcí mechanismy pro provedení plánu zpětné výměny.[4]

Dle Pokynů by měl plán zpětné výměny obsahovat následující:

  1. zásady správy a řízení ve vztahu k vypracování, přezkumu, aktualizaci, jakož i provádění plánu zpětné výměny,
  2. vymezení kritických činností a s nimi souvisejících smluvních ujednání; postup řádného splacení pohledávek držitelů tokenů,
  3. komunikační plán, který vymezí veřejné komunikační oznámení provádění plánu zpětné výměny a komunikační oznámení cílené na externí poskytovatele kritických činností,
  4. propojení plánu zpětné výměny s ozdravným plánem a plánem řešení krize,
  5. v případě, že je token vydávaný více vydavateli, kdy je vytvořena jediná rezerva aktiv, měl by být plán zpětné výměny rozdělen na část společnou pro všechny vydavatele a část specifickou pro každého jednotlivého vydavatele.

Pokyny také upřesňují proporcionalitu při vyhodnocení úrovně podrobnosti obsahu a četnosti pravidelného přezkumu plánu zpětné výměny.

Podle čl. 16 odst. 3 nařízení o zřízení EBA vynaloží povinné osoby veškeré úsilí, aby se Pokyny řídily.

Plné znění Obecných pokynů k plánům zpětné výměny podle článků 47 a 55 nařízení (EU) 2023/1114 (EBA/GL/2024/13, externí odkaz, pouze v angličtině) zahrnuje rovněž shrnutí, odůvodnění a doprovodné dokumenty (Executive Summary, Background and rationale, Accompanying documents).

Pokyny se použijí ode dne 10. 2. 2025. ČNB oznámila v souladu s čl. 16 odst. 3 nařízení o zřízení EBA, že bude postupovat při výkonu dohledu v souladu s Pokyny od přijetí adaptačního zákona k nařízení MiCA (zákona o digitalizaci finančního trhu[5]), který ČNB určí jako příslušný orgán ve smyslu čl. 3 odst. 1 bodu 35) nařízení MiCA.


[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES.

[2] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/1114 ze dne 31. května 2023 o trzích kryptoaktiv a o změně nařízení (EU) č. 1093/2010 a (EU) č. 1095/2010 a směrnic 2013/36/EU a (EU) 2019/1937.

[3] Na vydavatele elektronických peněžních tokenů, kteří nepodléhají povinnosti držet rezervu aktiv (neboť se jedná buď o úvěrové instituce, nebo o instituce elektronických peněz vydávající nevýznamné tokeny, jimž ČNB tuto povinnost neuložila v souladu s čl. 58 odst. 2 nařízení MiCA), se oddíly „Přidělení rezervy aktiv k uspokojení pohledávek držitelů tokenů souvisejících se zpětnou výměnou“ a „Rozpuštění rezervy aktiv“, oba v bodě 4.2 Pokynů, nevztahují s výjimkou těch odstavců, pro které je výslovně uvedeno, že se na ně vztahují obdobně; totéž platí pro jakýkoli jiný odstavec nebo oddíl v Pokynech za předpokladu, že se na emitenta vztahuje uvedený požadavek.

[4] K aktivaci plánu zpětné výměny dochází, pokud příslušný orgán rozhodne, že vydavatel tokenu není schopen nebo pravděpodobně nebude schopen plnit své povinnosti. Vedle situací výslovně zmíněných v nařízení MiCA (platební neschopnost vydavatele případně řešení krize nebo v případě odnětí povolení vydavatele), upřesňují Pokyny další skutečnosti, které by měl příslušný orgán posoudit pro účely učinění závěru o tom, zda jsou naplněny předpoklady pro spuštění mechanismu plánu zpětné výměny. Pokyny současně objasňují také způsob, jakým má příslušný orgán k posouzení přistupovat.

[5] Vládní návrh zákona o digitalizaci finančního trhu (ST 692 (externí odkaz)).