(ESMA35-43-3172)
Dne 3. dubna 2023 uveřejnil Evropský orgán pro cenné papíry a trhy („ESMA“) na základě zmocnění uvedeného v čl. 16 nařízení (EU) 1095/2010[1] překlady obecných pokynů k některým aspektům požadavků směrnice MiFID II ohledně vhodnosti (dále jen „Pokyny“).
Pokyny jsou určeny příslušným orgánům ve smyslu definice uvedené v čl. 4 bodě 3 podbodě i) nařízení (EU) 1095/2010 a podnikům, kterými se rozumí investiční podniky definované v čl. 4 odst. 1 bodu 1 směrnice MiFID II[2] a úvěrové instituce definované v čl. 4 odst. 1 bodu 27 směrnice MIFID II při poskytování investičních služeb investičního poradenství a správy portfolií uvedených v oddíle A přílohy I směrnice MiFID II, investiční podniky a úvěrové instituce při prodeji strukturovaných vkladů nebo poskytování poradenství zákazníkům v oblasti strukturovaných vkladů, správcovské společnosti SKIPCP definované v čl. 2 odst. 1 písm. b) směrnice o SKIPCP[3] a správci nesamostatných alternativních investičních fondů (správci AIF) definovaní v čl. 5 odst. 1 písm. a) směrnice AIFMD[4] při poskytování investičních služeb individuální správy portfolia nebo vedlejších služeb ve smyslu čl. 6 odst. 3 písm. a) a b) bodu i) směrnice o SKIPCP a čl. 6 odst. 4 písm. a) a b) bodu i) směrnice AIFMD.
Účelem Pokynů je objasnit použití některých aspektů týkajících se požadavků na vhodnost v rámci směrnice MiFID II s cílem zajistit společné, jednotné a konzistentní uplatňování čl. 25 odst. 2 směrnice MiFID II a článků 54 a 55 nařízení (EU) 2017/565[5].
Pokyny sestávají z 12 obecných pokynů. Oproti předchozím obecným pokynům k některým aspektům požadavků směrnice MiFID II ohledně vhodnosti z roku 2018[6] jsou tyto Pokyny doplněny o upřesnění povinnosti vyplývající z prováděcího nařízení k MiFID II[7], které zejm. definuje preference týkající se udržitelnosti v zásadě explicitním výčtem tří kategorií ESG nástrojů a zároveň zavádí povinnost tyto preference zjišťovat a řádně zohledňovat při poskytování investičních služeb. Pokyny proto upřesňují, že pro řádné zjišťování případných preferencí udržitelnosti je nutné provést úvodní edukaci klientů o tom, co to jsou „preference týkající se udržitelnosti“. Klientům by též měla být vysvětlena terminologie a koncepty, které poskytovatelé používají při odkazování se na ESG aspekty. Pokyny dále upravují postupy pro zjišťování preferencí týkajících se udržitelnosti a postupy pro jejich vyhodnocování.
Podle čl. 16 odst. 3 nařízení o zřízení ESMA musí subjekty, kterým jsou Pokyny určeny, vynaložit veškeré úsilí, aby se těmito Pokyny řídily.
Pokyny se použijí od 3. října 2023. ČNB oznámila, v souladu s nařízením o zřízení ESMA, že bude postupovat při výkonu dohledu v souladu s těmito Pokyny.
[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1095/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/77/ES.
[2] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a 2011/61/EU.
[3] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů.
[4] Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích alternativních investičních fondů a o změně směrnic 2003/41/ES a 2009/65/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009 a (EU) č. 1095/2010.
[5] Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/565 ze dne 25. dubna 2016, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU, pokud jde o organizační požadavky a provozní podmínky investičních podniků a o vymezení pojmů pro účely zmíněné směrnice.
[6] https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma35-43-1163_guidelines_on_certain_aspects_of_mifid_ii_suitability_requirements_cs.pdf
[7] Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2021/1253 ze dne 21. dubna 2021, kterým se mění nařízení v přenesené pravomoci (EU) 2017/565, pokud jde o začlenění faktorů udržitelnosti a rizik a preferencí týkajících se udržitelnosti do určitých organizačních požadavků a provozních podmínek investičních podniků.