Jaké povolení vyžaduje provozování internetové platformy pro nabízení emisí dluhopisů?
Cíl stanoviska
Toto stanovisko poskytuje odpověď na otázku, za jakých okolností je k provozování platformy pro nabízení emisí dluhopisů potřeba povolení.
Shrnutí stanoviska
V závislosti na rozsahu poskytovaných služeb může provozování internetové platformy pro nabízení emisí dluhopisů vyžadovat povolení ze strany České národní banky. Typicky se bude jednat o povolení k poskytování služeb skupinového financování podle nařízení o crowdfundingu[1] či o povolení k poskytování hlavních investičních služeb podle ZPKT.
Ve vztahu k (potenciálním) investorům totiž může docházet k poskytování (investiční) služby přijímání a předávání pokynů a někdy také (investičního) poradenství týkajícího se investičních nástrojů. Ve vztahu k emitentům[2] se pak může jednat o investiční službu umisťování investičních nástrojů bez závazku jejich upsání.
Odůvodnění
Obecně k posuzování, jaké povolení činnost provozovatele platformy vyžaduje
Otázku, zda činnosti provozovatele platformy naplňují znaky služeb skupinového financování podle nařízení o crowdfundingu[3] či hlavních investičních služeb podle ZPKT a jaké povolení k činnosti potřebují, je třeba posuzovat komplexně. Pro posouzení je důležitá povaha služeb poskytovaných společností emitentům nebo (potenciálním) investorům, tedy podstata jednání, vyjádřená typicky ve smlouvě mezi společností a emitentem nebo (potenciálními) investory.
Současně je třeba zohlednit, že služby provozovatelů platforem jsou velice různorodé. Posouzení, zda se v tom kterém případě jedná o poskytování služeb skupinového financování nebo investičních služeb, či nikoli, je vždy individuální, s ohledem na konkrétní situaci.
Vždy ale platí, že v rozsahu působnosti nařízení o crowdfundingu má přednost povolení podle tohoto nařízení. Dle § 4b odst. 1 písm. n) ZPKT se k poskytování investičních služeb nevyžaduje povolení podle tohoto zákona, pokud hlavní investiční službu přijímání a předávání pokynů týkajících se investičních nástrojů a umísťování investičních nástrojů bez závazku jejich upsání poskytuje při výkonu své činnosti poskytovatel služeb skupinového investování. Nařízení o crowdfundingu je v tomto rozsahu k ZPKT speciální.
Příklady
Níže jsou uvedeny tři modelové příklady internetových platforem pro emise dluhopisů s hodnocením jejich činností a služeb z hlediska nařízení o crowdfundingu a ZPKT.
Příklad A
Společnost A na základě smluv s emitenty korporátních dluhopisů uveřejňuje informace o dluhopisech a jejich emitentech. V případě zájmu o úpis dluhopisu potenciální investor na webové stránce Společnosti A vyplní objednávkový formulář a Společnost A zprostředkuje sjednání smlouvy o úpisu mezi emitentem a investorem. Společnost A také nabízí emitentům zajištění smluvní dokumentace.
Společnost A také hodnotí dle předchozích nákupů či zájmu o nákup potenciální investory a adresně jim pak zasílá informace o dluhopisech, které jsou právě v nabídce a mohou být pro investory vhodné. Potenciální investor má také možnost využít interaktivní komunikaci k dalším dotazům.
Odměnu Společnosti A hradí emitent a skládá se z variabilní složky vázané na upsaný objem dluhopisů a fixní složky za služby spojené s přípravou dokumentace.
Uvedený příklad naplní znaky poskytování následujících investičních služeb:
(1) Přijímání a předávání pokynů. Společnost A zajišťuje zprostředkování komunikace mezi smluvními stranami a provádí finalizaci smluvní dokumentace mezi investorem a emitentem, tedy (i) získání specifikované instrukce (pokynu) od zákazníka o tom, jak má být ohledně investičního nástroje postupováno, a (ii) předání této instrukce další osobě, emitentovi.
(2) Umisťování investičních nástrojů bez závazku jejich upsání. Společnost A poskytuje emitentovi služby spočívající ve vyhledávání zájemců o úpis (adresné oslovování zájemců), v předávání smluv a zajištění jejich podpisu. Tyto činnosti přesahují rámec „služby související s upisováním investičních nástrojů“[4] právě vzhledem k tomu, že se Společnost A aktivně podílí na umístění dluhopisů mezi investory. To potvrzuje i skutečnost, že odměna Společnosti A závisí na objemu upsané emise. V případě Společnosti A tak dochází k současnému naplnění všech znaků, které jsou pro poskytování investiční služby umisťování investičních nástrojů typické.
S ohledem na prioritu nařízení o crowdfundingu bude taková činnost vyžadovat povolení podle nařízení o crowdfundingu, ledaže se uplatní některá z výluk z tohoto nařízení[5]. Typicky se může jednat o tzv. objemovou výluku. Při překročení limitu 5 milionů EUR pro nabídky skupinového financování konkrétního projektu za období 12 měsíců (do 10. listopadu 2023 se v ČR uplatní limit 1 milion EUR)[6] musí mít provozovatel platformy povolení k poskytování hlavních investičních služeb podle ZPKT, tedy povolení obchodníka s cennými papíry.
V závislosti na poskytovaných informacích a jejich prezentaci může činnost Společnosti A naplnit také znaky investiční služby:
(3) Investiční poradenství. V uvedeném příkladu Společnost A mj. vybírá potenciální investory, pro které by byla nabídka vhodná, a oslovuje je s informacemi o nabízených dluhopisech. Informace a hodnocení se zde týkají konkrétních investičních nástrojů a jejich vlastností a jsou určeny konkrétním adresátům jako vhodné na základě posouzení jejich předchozího zájmu. V tomto případě tedy mohou být naplněny znaky poskytování investiční služby investiční poradenství. Při posuzování však bude nutné vzít v úvahu, jak je nabídka dluhopisů potenciálnímu investorovi prezentována, jaké informace a parametry jsou před oslovením vyhodnocovány nebo do jaké míry nabídka může působit jako nabídka individuální.
Nařízení o crowdfundingu umožňuje neutrální filtrování nabídek skupinového financování podle objektivních kritérií[7]. Pokud by výstup filtrování naznačoval vhodnost určité investice pro jeho konkrétního uživatele[8], vyžaduje se povolení k poskytování investiční služby investiční poradenství, a to nad rámec povolení podle nařízení o crowdfundingu. Může jít o povolení obchodníka s cennými papíry, případně i povolení investičního zprostředkovatele, pokud by se poradenství týkalo pouze korporátních dluhopisů s prospektem.[9]
Příklad B
Společnost B na základě smluv s emitenty zpřístupňuje informace o nabízených dluhopisech a jejich emitentech. Dále je potenciálním investorům k dispozici nástroj umožňující dluhopisy vyhledávat a třídit podle několika objektivních kritérií (např. očekávaný výnos, splatnost, či typ zajištění) spojených s emitentem a najít si tak nabídku, která nejlépe vyhovuje jejich představám. Potenciální investor má také možnost využít interaktivní komunikaci k dalším dotazům na emitenta a nabízené dluhopisy. V případě zájmu o úpis dluhopisu zájemce na webové stránce Společnosti B vyplní objednávkový formulář, který je automaticky odeslán emitentovi a ten pak zájemce osloví, zašle mu návrh smlouvy a domluví postup podpisu.
Společnost B dále poskytuje emitentům službu zajištění smluvní dokumentace, včetně vzorů dluhopisů a předávacích protokolů. Odměna, kterou hradí emitenti Společnosti B, se skládá z fixní částky za uveřejnění emise po určitou dobu a variabilní částky závislé na objemu upsané emise.
Uvedený příklad naplní znaky poskytování investiční služby (1) přijímání a předávání pokynů týkajících se investičních nástrojů a (2) umisťování investičních nástrojů bez závazku jejich upsání.
Důvody jsou stejné jako v případě příkladu A. Předáním pokynu je v daném případě i automatizované předání údajů z vyplněného formuláře, protože jde o službu ve vztahu k dluhopisům, v rámci formuláře klient uvádí předpokládaný objem a další parametry pokynu a společnost B je s tímto vědomím (byť automatizovaně) předává emitentovi. Nejde o ryze technický přenos dat, o jaký by šlo v případě poskytovatele poštovních služeb nebo internetového připojení.
Uvedený příklad ovšem nelze považovat za poskytování investiční služby investiční poradenství. Nástroj pro vyhledávání a filtrování dluhopisů podle různých kritérií nepředstavuje investiční poradenství, pokud zobrazuje výsledky založené na kritériích, jež souvisí pouze s objektivními vlastnostmi produktu. Je však vhodné, aby provozovatel platformy potenciální investory upozornil, že možnost filtrování neznamená, že je investice pro zájemce skutečně vhodná.
Obdobně jako v příkladu A bude činnost provozovatele platformy vyžadovat povolení podle nařízení o crowdfundingu, resp. pokud by objem nabídek skupinového financování konkrétního projektu za období 12 měsíců přesáhl 5 mil. EUR (do 10. listopadu 2023 1 mil. EUR), povolení obchodníka s cennými papíry.
Příklad C
Společnost C na základě smluv s emitenty uveřejňuje informace o dluhopisech a jejich emitentech. Dále je na internetové platformě uveden kontaktní formulář, prostřednictvím kterého může potenciální investor přímo kontaktovat emitenta v případě zájmu o úpis nabízených dluhopisů. Společnost C dále nabízí emitentům přípravu smluvní dokumentace, včetně vzorů dluhopisů. Emitenti platí Společnosti C provozující internetovou platformu fixní odměnu za uveřejnění jimi nabízené emise dluhopisu a za přípravu smluvní dokumentace.
Uvedený příklad nelze považovat za poskytování hlavních investičních služeb, tedy ani za poskytování služeb skupinového financování podle nařízení o crowdfundingu.
Společnost C nepřijímá ani nepředává pokyny zájemců o dluhopisy (neboli instrukce směřující k nákupu či prodeji investičních nástrojů), pouze v rámci inzerce předává zájemcům o úpis kontakt na emitenty dluhopisů.
Pokud by z okolností spojených s prezentací dluhopisů, např. možností kontaktovat zájemce o koupi dluhopisů, vyplývalo, že se jedná o nabízení možnosti sjednat obchod s investičními nástroji, mohlo by se jednat o investiční službu přijímání a předávání pokynů ve smyslu § 4 odst. 4 ve spojení s § 2 odst. 1 písm. y) ZPKT,[10] pokud přitom společnost C jedná jménem, tedy v zájmu poskytovatele investiční služby (nebo jménem zákazníka, kterému je poskytována investiční služba).[11]
Společnost C se také nezavazuje, že se pokusí nalézt investory, kteří emisi dluhopisů nebo její část upíší. Společnost C pouze umožňuje na internetové platformě emitentovi nabídku dluhopisů uveřejnit (inzerovat) a zprostředkuje možnost kontaktu na emitenta. Také konstrukce odměny jako fixní, nezávislé na upsaném objemu, nasvědčuje, že Společnost C není motivována aktivně napomáhat co nejvyššímu úpisu emise.
Nedochází tedy k poskytování hlavní investiční služby umisťování investičních nástrojů bez závazku jejich upsání.
Nabízení služby spočívající v přípravě smluvní dokumentace, vzorů dluhopisů, předávacích protokolů či vzorů smluv spadá pod doplňkovou investiční službu, a to „služby související s upisováním investičních nástrojů“ podle § 4 odst. 3 písm. f) ZPKT, jejíž poskytování však povolení České národní banky nevyžaduje.
Stejně tak nelze uvedený příklad považovat za poskytování investičního poradenství. Bez jakéhokoli i nepřímého naznačování, že určité rozhodnutí je pro zákazníka vhodné, či nikoliv, se o investiční poradenství nejedná.
---------
[1] Konkrétně jsou zde relevantní služby skupinového financování ve smyslu čl. 2 odst. 1 písm. a) bodu ii) nařízení o crowdfundingu (tzv. investiční crowdfunding).
[2] Emitentem je v tomto případě nutno rozumět i vlastníka projektu ve smyslu čl. 2 odst. 1 písm. h) nařízení o crowdfundingu.
[3] K působnosti nařízení viz dokument ČNB Časté dotazy k nařízení o crowdfundingu.
[4] „Služby související s upisováním investičních nástrojů“ podle § 4 odst. 3 písm. f) jsou pouze doplňkovou službou, která sama o sobě povolení podle ZPKT nevyžaduje.
[5] Viz čl. 1 odst. 2 nařízení o crowdfundingu, podle kterého se toto nařízení neuplatní na a) vlastníky projektu, kteří jsou spotřebiteli (ale to není případ korporací vydávajících dluhopisy v posuzovaném příkladu), b) jiné služby související se skupinovým financováním poskytované poskytovatelem skupinového financování v souladu s vnitrostátními předpisy (vymezené investiční služby však nejsou „souvisejícími službami“, ale základem služby skupinového financování) a c) nabídky skupinového financování s protiplněním vyšším než 5 milionů EUR.
[6] Viz čl. 1 odst. 2 písm. c) ve spojení s čl. 49 nařízení o crowdfundingu
[7] Viz bod 21 preambule nařízení o crowdfundingu („Existence nástrojů filtrování na platformě skupinového financování podle tohoto nařízení by neměla být považována za investiční poradenství …, pokud tyto nástroje poskytují klientům informace neutrálním způsobem, který nepředstavuje doporučení. Takové nástroje by měly zahrnovat nástroje, které zobrazují výsledky založené na kritériích, jež souvisí s čistě objektivními vlastnostmi produktu. Objektivními vlastnostmi produktu v rámci platformy skupinového financování by mohla být předem definovaná kritéria projektu, jako je hospodářské odvětví, použitý nástroj a úroková míra nebo kategorie rizika, pokud jsou zveřejněny dostatečné informace o metodě výpočtu. Podobně by měly být za objektivní kritéria považovány i klíčové finanční údaje, které se vypočítávají bez jakékoli volnosti uvážení.“)
[8] Viz § 2 odst. 1 písm. f) ZPKT, podle kterého se investičním poradenstvím rozumí poskytnutí individualizovaného doporučení zákazníkovi ohledně obchodu s konkrétním investičním nástrojem, a to bez ohledu na to, zda je poskytováno z podnětu zákazníka nebo potenciálního zákazníka.
[9] Srov. omezení činnosti investičního zprostředkovatele v § 29 odst. 3 ZPKT, kdy z hlediska korporátních dluhopisů je relevantní právě písm. e), tedy možnost poskytovat služby k dluhopisům, ke kterým byl vydán prospekt nebo srovnatelný dokument.
[10] Viz též K vymezení hranice mezi tipařstvím a zprostředkováním pojištění a K některým ustanovením zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, pokud jde o obecný rozdíl tipařstvím a finanční službou vyžadující povolení.
[11] U emitentů tzv. korporátních dluhopisů však tato podmínka splněna nebude, neboť poskytovateli investiční služby nejsou.