K potenciálnímu zkrácení vypořádacího cyklu v EU (tzv. T+1)

Česká národní banka upozorňuje na závěrečnou zprávu (externí odkaz) ESMA hodnotící dopady případného zkrácení vypořádacího cyklu v Evropské unii (EU).

ESMA ve své zprávě doporučuje přechod na vypořádací cyklus obchodů na regulovaných trzích T+1, a to k 11. říjnu 2027. Ve srovnání se současnou standardní dobou vypořádání obchodů s cennými papíry do dvou pracovních dnů po uzavření obchodu (T+2) by tak bylo nutné provést vypořádání všech obchodů na regulovaných trzích nejpozději následující pracovní den po uzavření obchodu. Tato změna reflektuje globální trend, kdy v květnu 2024 bylo T+1 zavedeno v USA, Kanadě a Mexiku a zvažováno je v blízké budoucnosti například v UK, Švýcarsku či Austrálii.

Zpráva ESMA uvádí, že zkrácení vypořádacího cyklu v EU je nezbytné pro udržení konkurenceschopnosti EU, snížení systémového rizika a zvýšení efektivity trhu. ESMA očekává, že zavedení T+1 přispěje k zefektivnění poobchodních procesů, podpoře integrace trhu a naplnění cílů EU ohledně Unie úspor a investic.

Zkrácení vypořádacího cyklu však současně přináší řadu výzev regulačních, které spočívají v nutnosti včasné změny nařízení o centrálních depozitářích[1] a jeho prováděcích předpisů, ale zejména výzev provozního charakteru. Lze předpokládat, že zkrácení vypořádacího cyklu si vyžádá rozsáhlou modernizaci interních IT systémů napříč účastníky trhu zahrnující investice do automatizace a standardizace procesů, což bude finančně a organizačně náročné. Tyto výzvy jsou umocněny komplexností obchodního a poobchodního ekosystému v EU.

Koordinace případného přechodu na T+1 se tak neobejde bez spolupráce osob zapojených do různých fází vypořádání obchodů. V této souvislosti ESMA označuje za klíčové vytvoření  rámce řízení a správy pro tuto spolupráci („T+1 governance“). Na jeho vytvoření na unijní úrovni již ESMA spolupracuje s Evropskou komisí, Evropskou centrální bankou i účastníky trhu (viz společné prohlášení (externí odkaz)).

Zkrácení vypořádacího cyklu bude mít dopady na procesy, systémy, činnosti a zdroje účastníků trhu a Česká národní banka proto vybízí dotčené subjekty k zahájení nezbytných analýz a technických příprav pro případný přechod EU na T+1.


[1] Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ze dne 23. července 2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic 98/26/ES a 2014/65/EU a nařízení (EU) č. 236/2012.