Online podvody – Chraňte své peníze!

Volal vám někdo, kdo se vydával za zaměstnance České národní banky a žádal údaje, které patří jen vám? Obdrželi jste SMS zprávu, zprávu do chatovací aplikace či e-mail obsahující odkaz na internetovou stránku, na které jste měli zadat přihlašovací údaje? Setkali jste se s reklamami na investice slibující vysoké zhodnocení? Nenechte se oklamat internetovými podvody a nedovolte, aby podvodníci získali vaše peníze!

Díky umělé inteligenci jsme dokázali během několika kliků vytvořit projev s falešnou nabídkou dluhopisů, který ve skutečnosti nikdy nikdo z ČNB nepronesl. Poznali byste to na první pohled?  

  • V dnešní době už díky technologiím není problém naklonovat něčí hlas, a dokonce ani jeho podobu, jak ostatně můžete sami slyšet a vidět.
  • V některých oborech, například ve vzdělávání, to je jistě k užitku, najde se ale i spousta těch, kteří toho chtějí zneužít.
  • Takovým pokusům už čelila celá řada politiků a nevyhnuli se jim ani centrální bankéři – k podvodným investicím se takto velmi realisticky snažil nalákat falešný guvernér rumunské centrální banky.

Aktuálně zachyceno

Buďte v obraze! Sledujte naše sociální sítě, kde pravidelně sdílíme upozornění na neregulované subjekty nebo popisy aktuálních podvodných schémat a praktické rady, jak se proti podvodům bránit.

Ukázka příspěvku:

Ukázka příspěvku - facebook podvody

Podvodníci zneužívají jméno ČNB

Podvodníci přicházejí s čím dál sofistikovanějšími cestami, jak se dostat k vašim penězům. K tomu, aby vás oklamali, často zneužívají jméno ČNB či jiných důvěryhodných institucí.

Pokud se vám volající představí jako zaměstnanec ČNB a bude po vás v souvislosti s údajným zneužitím peněz na vašem bankovním účtu chtít, abyste mu sdělili své osobní či jiné citlivé údaje nebo si do počítače nebo telefonu nainstalovali jím doporučený software, nereagujte a zavěste!

Pamatujte si, že zaměstnanci ČNB nikoho v souvislosti s údajnými podvody nikdy nekontaktují!

Jak poznat, že se vás pokouší obelhat podvodníci?

  1. Jejich scénář se často opakuje. Začíná to získáváním vaší důvěry tím, že se vydávají za zaměstnance důvěryhodných institucí či osoby, od nichž můžete očekávat platbu, jako je dávka sociální podpory, přeplatek nebo úhrada za vaše inzerované zboží.
  2. Následně zaútočí na vaše emoce – snaží se vyvolat zejména strach (například nedostupnost vašich prostředků, varování před hrozícím podvodem na vašem účtu) nebo radost (například nečekané dědictví, výhra či poslední šance získat něco zdarma).
  3. Pod nátlakem vás pak přimějí k akci (autorizaci podvodné platby, sdělení přístupových údajů nebo připojení podvodného zařízení k vašemu účtu).
  4. Pokud nejste ostražití, končí to ztrátou peněz.

Infografika – Online podvody

Jaké podvodné techniky používají podvodníci nejčastěji?

Manipulace

Podvodníci neustále zdokonalují způsoby provedení útoku a prostřednictvím manipulací se snaží své oběti přesvědčit k tomu, aby jim poslaly peníze dobrovolně. K tomu používají různé smyšlené příběhy, díky kterým postupně získají vaši náklonnost a následně se vás budou snažit přimět k tomu, abyste jim poslali peníze.

Mohou se vydávat za osobu, která s vámi údajně plánuje nový společný život, nebo za falešného přítele v nouzi. Podvodníci vás také mohou požádat o zaplacení dědické daně za nečekané dědictví, nabídnout „výhodnou“ investici nebo vás přesvědčit, abyste ochránili své peníze tím, že je vložíte do kryptobankomatu. Pokud pracujete jako účetní, můžete dostat neočekávaný pokyn od svého údajného nadřízeného k proplacení falešné faktury. 

V případě manipulace tedy provádí všechny úkony oběti samy, podle pokynů podvodníků.

Sociální inženýrství a technický podvod

V tomto případě se podvodníci pokusí vylákat zpravidla prostřednictvím phishingu či vishingu vaše přihlašovací údaje do internetového nebo mobilního bankovnictví, autorizační kódy, čísla karet a jejich verifikační kódy, případně další údaje. Ty potom dále zneužijí, například tak, že se dostanou do vašeho internetového bankovnictví a vystaví platební příkaz, který v domnění, že potvrzujete příchozí platbu za zboží, které prodáváte na bazarovém portálu, dle pokynů podvodníků autorizujete.

Připojení podvodného zařízení

V této situaci zpravidla nevědomě autorizujete připojení zařízení podvodníků k vašemu účtu, a to např. po zadání kódu zaslaného na váš mobilní telefon, stažení aplikace nebo povolení přístupu k vašemu zařízení. Podvodníci pak účet ovládnou a převedou prostředky z vašeho účtu ve svůj prospěch.

Jednotlivé typy podvodů, se kterými se můžete setkat

Zdá se vám investiční nabídka příliš dobrá na to, aby to byla pravda? Nabízejí vám snové výnosy s minimálním rizikem? S největší pravděpodobností se jedná o podvod.

Falešné investice – Online podvody

Podvodníci po vás budou požadovat, abyste jim převedli větší obnos peněz na účet, nebo vám nabídnou pomoc prostřednictvím programu či aplikace, kterou si máte stáhnout do svého zařízení.

Jak nenaletět?

V první řadě byste měli zkontrolovat, zda je investiční společnost registrovaným subjektem. Seznam regulovaných a registrovaných subjektů naleznete na webu ČNB. Vyhledávat můžete podle názvu společnosti, jména či přímo identifikačního čísla (IČO). Falešné investiční společnosti či fondy na tomto seznamu nejsou a mohou vystupovat pod jménem, které se registrovanému subjektu pouze podobá. Česká národní banka také vydává varování před aktivitami firem nebo osob, které zachytí při své dohledové činnosti a vyhodnotí jako podvodné či jinak nebezpečné pro spotřebitele.

Prodáváte zboží na některém z bazarových portálů? Dejte si pozor na podvodníky, kteří se vydávají za seriózní kupce. Tito podvodníci se vás snaží přesvědčit, že mají zájem o vámi nabízené zboží. Následně vám zašlou odkaz, který na první pohled vypadá důvěryhodně. Ve skutečnosti slouží k tomu, aby z vás vylákali citlivé informace. Podvodníci často zneužívají údaje přepravních společností či napodobují jejich webové stránky.

Podvodníci nejčastěji vyhledávají své oběti na sociálních sítích a oslovují je prostřednictvím falešných profilů. Po navázání kontaktu s nimi postupně budují vztah, manipulativními technikami získávají jejich důvěru a následně začnou z oběti lákat peníze.

Záminky mohou být různé, například náhlé finanční problémy, nouzové situace či potřeba lékařské péče. Podvodníci využívají emocionální manipulace, vytvářejí pocit naléhavosti a přesvědčují oběť, že její pomoc je jediným způsobem, jak situaci vyřešit.

Dávky a státní příspěvky jsou pro mnoho lidí velmi citlivým tématem, což z nich dělá lákavý cíl pro podvodníky. V tomto scénáři podvodník zašle své oběti e-mail nebo SMS, která se tváří jako oficiální zpráva od státní instituce, a vyzývá oběť k ověření údajů nebo potvrzení přijetí dávky. Zpráva obsahuje odkaz na falešnou webovou stránku, která může velmi zdařile napodobovat tu oficiální. Oběť zde zadá své osobní údaje, včetně přihlašovacích údajů k bankovnímu účtu, čísla účtu nebo jiných citlivých informací, které jsou následně zneužity.

Nenechte se do podvodu zatáhnout!

Nabídl vám někdo finanční odměnu za převedení peněz přes váš bankovní účet? Nebo za přístupové údaje k vašemu účtu? Tato odměna se může jevit jako „výhodná brigáda“. Ve skutečnosti však pomáháte podvodníkům zakrýt stopy po spáchaném podvodu, přes váš účet tečou prostředky získané trestnou činností a vy se stáváte bílým koněm (money mule).

Neumožněte podvodníkům používat váš účet pro praní peněz získaných podvodnou činností. Nezapomeňte, že pokud přeposíláte peníze získané podvodem, stáváte se článkem podvodného řetězce a hrozí vám trestní postih.

Jak poznáte nejčastější způsoby provedení útoku?

Co to je?

Phishing je podvodná metoda zaměřená na získání osobních bezpečnostních údajů a citlivých informací oběti. Informace od vás budou podvodníci získávat zejména prostřednictvím podvodných odkazů. Po jejich otevření budete vyzváni k zadání údajů, které – pokud je poskytnete – útočníci dále zneužijí. Podvodné odkazy obdržíte nejčastěji do SMS (tzv. smishing), jako zprávu do chatovací aplikace či e-mail. Na odkazy neklikejte a své údaje nikam nevyplňujte! Dáváte je tak k dispozici přímo podvodníkům.

Pozor! Mějte se na pozoru i před podvodnými QR kódy (tzv. quishing). Před dokončením jakékoli transakce vždy pečlivě zkontrolujte, za co platíte, na jaký účet se peníze skutečně odesílají a zda odpovídá částka, kterou máte zaplatit.

Jak funguje?

Smishing – Online podvody (harmonika)

Co to je?

Vishing („voice phishing“) jsou podvodné telefonáty, jejichž prostřednictvím útočníci manipulují oběť k jednání, připojení podvodného zařízení k účtu, autorizaci podvodné transakce či ke sdělení údajů sloužících k ovládání účtu prostřednictvím internetu.

Jak funguje?

Útočníci v telefonátu předstírají, že jsou vaší bankou nebo zaměstnanci ČNB či jiných důvěryhodných institucí.

K tomu, aby své oběti zmanipulovali, používají různé věrohodně znějící záminky. Může se jednat o varování před údajnou neobvyklou aktivitou na vašem účtu, nabídku ochrany před podvody nebo dokonce vyšetřování podvodu. Velmi často využívají taktiky strachu a naléhavosti, aby vás donutili jednat rychle. Nebojte se v této chvíli bránit, zavěsit a přemýšlet o situaci.

Útočníci se během podvodu mohou vydávat i za více autorit najednou. Může vám také zavolat virtuální asistentka či voicebot.

Co to je?

Podvodníci dokáží napodobit telefonní čísla a příchozí hovor tak může na první pohled vypadat jako skutečná infolinka dané instituce. Před poskytnutím citlivých informací či peněz proto vždy důkladně prověřte, kdo je na druhé straně – ideálně tak, že hovor ukončíte, zavoláte na oficiální infolinku uvedenou na webových stránkách a ověříte si, zda byl telefonát skutečný. Na nevyžádanou komunikaci nereagujte a nezvyklé informace si vždy prověřujte!

Jak funguje?

Spoofing – Online podvody (harmonika)

Telefonní číslo +420 224 411 111 skutečně patří České národní bance. Pamatujte ale, že zaměstnanci ČNB nikoho v souvislosti s údajnými podvody nikdy nekontaktují! Pokud se na vašem telefonu zobrazí jako volající ČNB, zbystřete. Pravděpodobně jde o spoofing, kdy podvodníci pouze napodobili telefonní číslo.

Co dělat, když došlo k podvodu?

Pokud máte podezření, že jste se stali obětí podvodu, neváhejte a co nejdříve kontaktujte svou banku. Oznamte zneužití vašich platebních prostředků a požádejte banku o jejich blokaci.

Kromě kontaktování banky nezapomeňte také oznámit případ Policii ČR. Poskytněte jí veškeré dostupné informace o tom, jak k podvodu došlo, jaké byly použity metody a jakou finanční škodu vám podvod způsobil. Tyto kroky mohou napomoci při vyšetřování a zvýšit šanci na dopadení pachatele.