Upozornění České národní banky pro investory sledující tzv. finfluencery

V řadě zemí, včetně České republiky, dochází k nárůstu činnosti tvůrců digitálního obsahu týkajícího se financí, tzv. finančních influencerů nebo také jen „finfluencerů“. Jde o osoby, které působí na sociálních sítích nebo jiných digitálních platformách a které se zaměřují na oblasti osobních financí a investování, případně další finanční témata, a sdílejí k těmto oblastem informace, rady nebo názory. Může se přitom jednat jak o odborníky v oblasti financí, tak i laiky, kteří např. vycházejí ze svých osobních zkušeností.

Někteří finfluenceři mohou svou schopností srozumitelně vysvětlit finanční koncepty pozitivně přispívat k růstu finanční gramotnosti, jiní však mohou sdílet názory a rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů. Ať už proto, že nemají dostatečné odborné znalosti, nebo protože upřednostňují vlastní zisk před zájmy investorů, kteří se jejich radami řídí.

Česká národní banka proto doporučuje, aby investoři přistupovali ke sdělením od finfluencerů obezřetně a nevyužívali je jako jediný podklad pro své investiční rozhodování.

finfluenceri_banner_web.jpg_1496993073

Rizika spojená s využíváním informací, rad nebo názorů finfluencerů v investičním rozhodování

Přestože někteří finfluenceři poskytují užitečné informace a mohou hrát pozitivní roli ve zvyšování finanční gramotnosti mezi širokou veřejností, využívání informací, rad nebo názorů poskytovaných finfluencery může být z několika důvodů riskantní a vést k nevhodným investičním rozhodnutím a případným ztrátám:

  • Nedostatečné odborné znalosti: Ačkoli se finfluenceři mohou prezentovat jako zkušení finanční odborníci, nemusí tomu tak být. Rady a názory, které finfluenceři sdílí, mohou být povrchní nebo špatně podložené a obecně neinformované.
  • Neindividualizovaná doporučení: Rady, které finfluenceři sdílí, nemusí být vhodné pro všechny investory a zpravidla nezohledňují (a ani nemohou zohlednit) individuální potřeby a situaci těch, kteří obsah finfluencerů sledují.
  • Střety zájmů: Finfluenceři mohou propagovat konkrétní investice nebo finanční produkty v rámci placené spolupráce. Jejich sdělení pak mohou být motivována primárně osobním ziskem (např. podílem na zvýšených prodejích). Tento střet zájmů může vést i k neúměrnému zdůrazňováním výnosů a potlačení rizik, a tím k nevhodným investičním doporučením.
  • Riziko podvodu a manipulace trhem: V krajních případech mohou být finfluenceři zapojeni do neetických nebo dokonce nelegálních praktik, jako například tzv. „pump and dump“ schémata, kdy osoba (např. finfluencer) svými aktivitami uměle zvýší zájem o určité aktivum, a tedy i jeho cenu, s cílem vydělat na umělém zvýšení ceny. Uměle navýšená cena typicky brzy klesne, a to na úkor ostatních investorů, kteří se do schématu připojí později. Tato schémata se často týkají „módních“ aktiv (např. kryptoměn) a jsou spojena s tlakem na to, aby sledující jednali (investovali) rychle, a to z obavy, že jim „unikne příležitost“ (tzv. FOMO – Fear of Missing Out), což může vést k unáhleným investičním rozhodnutím.

U investic do kryptoaktiv je obzvlášť důležité být obezřetný. V prostředí EU chybí, do doby plné použitelnosti nařízení o trzích s kryptoaktivy (MiCA)[1], právní rámec ochrany proti nekalým praktikám, jaký je u tradičních aktiv, což činí tuto oblast rizikovější.

Žádný právní rámec ale nemůže poskytnout investorům úplnou ochranu ve všech aspektech jejich rozhodování, které je v konečném důsledku jejich vlastní zodpovědností. Investoři by k investičním rozhodnutím měli přistupovat s náležitou pečlivostí a notnou dávkou kritického myšlení, a to při uvážení všech okolností své specifické situace.

Doporučení pro investory:

  1. Ověřujte si odborné zázemí finfluencerů: Předtím, než se budete řídit radami finfluencera, zjistěte, zda má daná osoba dostačující odborné vzdělání a zkušenosti v oblasti financí. Důvěřujte jen těm, o kterých máte informace a kteří mají prokazatelné znalosti a zkušenosti.
  2. Mějte na paměti možný střet zájmů finfluencerů: Zejména pokud finfluencer propaguje konkrétní investici nebo investiční službu, věnujte pozornost tomu, zda se nejedná o placenou reklamu nebo spolupráci. Pokud ano, uvažte při Vašem rozhodování, že sdělení finfluencera může být motivováno jeho vlastním ziskem, nikoli Vašimi nejlepšími zájmy.
  3. Nespoléhejte se pouze na sdělení finfluencerů: Předtím, než učiníte investiční rozhodnutí, si ověřte informace z více zdrojů, jako jsou internetové stránky České národní banky, důvěryhodná (např. historicky etablovaná) finanční média a odborníci (zejm. ti, kteří pracují pro licencované obchodníky s cennými papíry), případně využijte přímo služeb bankovních či nebankovních obchodníků s cennými papíry. Mějte na vědomí, že sdělení finfluencerů zpravidla neberou v potaz Vaši konkrétní finanční situaci a investiční cíle.
  4. Neinvestujte impulzivně: Nepodléhejte tlaku jednat rychle kvůli strachu z „promeškání“ příležitosti. Ujistěte se, že máte dostatek informací a času na zvážení všech důsledků spojených s investicí. Zvažte důkladně obchodní podmínky poskytovatelů investičních služeb propagovaných finfluencery a nenechte se neúměrně ovlivnit odměnami za otevření účtu.
  5. Buďte opatrní před přísliby rychlého zisku: Investiční rady a nápady, které slibují rychlé, vysoké a jednoduché zhodnocení investice, často opomíjejí související (zvýšená) rizika nebo mohou být součástí podvodného schématu.
  6. Ověřte si, že investiční poradenství Vám poskytuje osoba k tomu oprávněná. Pokud Vám finfluencer poskytuje investiční poradenství (tj. individualizovaná doporučení ohledně obchodů s konkrétními investičními nástroji), smí tak činit pouze s příslušným oprávněním (tj. jako zaměstnanec obchodníka s cennými papíry, investičního zprostředkovatele nebo s registrací jejich vázaného zástupce).[1] Seznam osob oprávněných poskytovat investiční služby je dostupný na stránkách České národní banky zde.

[1] Nařízení (EU) 2023/1114 o trzích kryptoaktiv.