Česká národní banka zaznamenala v posledních dnech další podvodné praktiky pod svým jménem. Podvodníci se prostřednictvím dopisů a telefonátů z čísla 244001, 2441022 a 244100111 snaží jménem ČNB vylákat přihlašovací údaje klienta do jeho elektronického bankovnictví a údaje o platební kartě (číslo karty, jméno majitele, dobu platnosti, CVV kód atp.). ČNB se dokonce setkala i s případy, kdy telefonující jménem ČNB doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která by jej měla varovat, kdyby došlo k nějaké manipulaci.
Jak kontaktování ze strany podvodníka vypadá?
Tvrzení podvodníků působí velmi věrohodně. Často vás osloví jménem a disponují například informací o vašem posledním výběru z bankomatu. Dokonce využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky nebo atp..
Upozorňujeme, že ČNB takovýmto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje a v žádném případě od nikoho nevyžaduje instalaci neověřeného softwaru, sdělení údajů o platební kartě či údajů pro přihlášení k účtu v bance.
ČNB důrazně doporučuje občanům, aby nikomu neposkytovali své osobní či další citlivé údaje, a vyzývá veřejnost, aby na obdobné podvodné telefonáty nereagovala a rozhodně neposkytovala citlivé informace či finanční prostředky.
Setkáte-li se tedy s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svojí banku. Včasné kroky doporučené Policií ČR v tomto odkazu ještě mohou zvrátit ztrátu peněz.
Doporučujeme:
- webové stránky České bankovní asociace, která ve spolupráci s Policií ČR vytvořila webovou aplikaci Kybertest.cz s interaktivním kvízem a edukativní videa, ve kterých se dozvíte, jak čelit současným masivním vlnám phishingu a vishingu
- ČNBvlog – Jak se ubránit phishingu?
- ČNBvlog – Zneužití identity pro praní špinavých peněz
- Upozornění České národní banky na rizika spojená s využíváním elektronického bankovnictví