Kvíz 1 – Zrození peněz
Na každý příběh Oty negramoty bude navazovat krátký kvíz, ve kterém si ověříte, jestli vám něco neuteklo. Pro úspěšné absolvování kvízu je třeba získat alespoň 6 z celkových 8 bodů.
Bodové hodnocení
Celkový počet otázek | |
Maximální počet bodů | |
Minimální požadovaný počet bodů | |
Požadovaný podíl správných odpovědí | % |
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte jednu správnou odpověď.)
za 1 bod
(Vyberte více správných odpovědí.)
Jsme na konci. Ještě pořád máte možnost se vrátit zpět k jednotlivým otázkám a zvolené odpovědi upravit. Pokud si ale jste jisti, že nic měnit nechcete, můžete přejít k vyhodnocení kvízu.
Pro úspěšné absolvování tohoto kvízu bylo třeba získat alespoň 6 z celkových 8 bodů.
Vaše bodové hodnocení
otázky | bodů | |
---|---|---|
Celkový počet otázek | ||
Správně zodpovězené otázky | ||
Nesprávně zodpovězené otázky | ||
Poměr úspěšnosti | % | % |
O České národní bance se mimo jiné říká, že je bankou všech bank. České banky si u ní totiž mohou uložit peníze nebo si je od ní naopak vypůjčit. Tím ČNB ovlivňuje tok peněz a úvěrů v ekonomice, což je důležitá součást provádění měnové politiky a zajišťování cenové stability.
Hlavním cílem činnosti ČNB je péče o cenovou stabilitu. Dále pečuje o finanční stabilitu a bezpečné fungování finančního systému v ČR. V souladu se svým hlavním cílem ČNB určuje měnovou politiku, vydává bankovky a mince, řídí a dohlíží na peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank. Vykonává dohled nad bankovním sektorem, kapitálovým trhem, pojišťovnictvím, penzijním připojištěním, družstevními záložnami, institucemi elektronických peněz a směnárnami. K zajištění stanovených úkolů ČNB zpracovává a vytváří statistické informace. Jako ústřední banka poskytuje ČNB bankovní služby státu a veřejnému sektoru. Vede účty organizacím a osobám napojeným na státní rozpočet. Na základě dohody s Ministerstvem financí ČR provádí v souladu s rozpočtovými pravidly operace spojené s emisemi státních dluhopisů a investicemi na finančních trzích.
Existují dvě základní formy peněz. První z nich je hotovost, tedy bankovky a mince, které však tvoří jen necelých 15 % celkového objemu. Dominantní je pak bezhotovostní forma peněz, tedy vklady na účtech.
Lidé si často myslí, že peníze tiskne centrální banka a kolik jich vytiskne, tolik pak obíhá. Malé děti si zase často myslí, že peníze vznikají v bankomatu. Skutečnost je ale taková, že v dnešním systému, založeném na bezhotovostní formě peněz, jich většina vzniká úvěrem. Poskytnutím úvěru banka vytvoří nové bankovní peníze. Pokud si od ní někdo půjčí třeba 100 tisíc korun, banka mu tuto částku připíše na účet a o 100 tisíc korun se také navýší množství peněz v ekonomice.
Peníze vznikají úvěrem. V momentě, kdy dojde ke splacení úvěru, peníze v ekonomice zase zaniknou.
Při poskytování úvěrů je banka omezena tím, kolik má vkladů, respektive rezerv u centrální banky a také tím, jak má velký kapitál, respektive polštář pro případné krytí ztrát pro případy, že by žadatel o úvěr řádně nesplácel. Samozřejmě je také její povinností odborně posoudit, zda je žadatel o úvěr schopen vypůjčenou částku splácet.
Se vším, co se skrývá za naší měnou a centrálním bankovnictvím, včetně jejich historie, se mohou zájemci z řad škol i široké veřejnosti zdarma seznámit v expozici Lidé a peníze, která je součástí Návštěvnického centra ČNB. Návštěvnické centrum nabízí komplexní informace související s činností ČNB, a to moderní, zábavně-naučnou formou. Jasně, srozumitelně a interaktivně vysvětlí pojmy a témata související s úlohou a kroky centrální banky v oblasti cenové stability, finanční stability, peněžního systému a statistiky.
Pokud jste vybrali všechny možnosti, odpověděli jste správně! V ČNB se finanční a ekonomické gramotnosti věnujeme dlouhodobě. Uvědomujeme si, že pomyslné zdraví celé ekonomiky je do značné míry dáno finančním zdravím obyvatel. Dosahování finanční a ekonomické gramotnosti u české veřejnosti je primárně rolí státu a jeho vzdělávacího systému. Nicméně i ČNB může díky své roli v ekonomice, nezávislosti a potřebnému know-how částečně k tomuto cíli přispívat.
Dle našich zkušeností a rozhovorů s učiteli, či přímo se zástupci ministerstva školství vnímáme, že v napjatých učebních plánech ve školách je těžké hledat čas, prostor a motivaci pro přípravu uceleného bloku pro výuku alespoň základních pilířů finanční a ekonomické gramotnosti. Proto v ČNB vytváříme stručné výukové materiály, se kterými by se mělo dát velmi různorodě – nejen v hodinách Občanské nauky – pracovat. Tím přispíváme ke zvýšení finančního vzdělání u školáků a napomáháme vytváření základů budoucího finančního zdraví celé ekonomiky.