Stále více Čechů je terčem podvodníků. Jak se bránit?
Podvodů v platebním styku přibývá. Zatímco v roce 2021 ČNB nezaznamenala žádnou stížnost, v uplynulých šesti měsících se na ni obrátily stovky lidí, které se podvodníci snažili okrást o peníze prostřednictvím nevyžádaných telefonátů, e-mailů nebo dalšími způsoby.
Podvodníci používají sofistikované metody i promyšlené manipulativní techniky, reagují na aktuální dění a zneužívají obavy klientů ze ztráty peněz. Proto se obětí podvodu stávají i počítačově gramotní a vzdělaní lidé. Podvodníci se představují i jménem členů bankovní rady nebo zaměstnanců ČNB. Česká národní banka přitom tímto způsobem veřejnost nikdy nekontaktuje.
Jak rozpoznat podvodná volání?
NESPĚCHAT – na základě nevyžádané komunikace nedělat unáhlená rozhodnutí
OVĚŘOVAT – vždy zvážit možnost podvodu
CHRÁNIT – svá data a citlivé údaje
„Volající se nejdřív pokouší vzbudit vaši DŮVĚRU, pak zaútočí na vaši základní EMOCI – nejčastěji strach – a vzbudí dojem naléhavosti. Následně se vás pokusí ZMANIPULOVAT k tomu, abyste je poslechli. Pokud útočníky poslechnete, zneužijí vaše údaje a může dojít ke ztrátě peněz! Nedejte podvodníkům šanci – žádné informace nesdělujte a zavěste," zaznívá ve videu.
Související odkazy
- Stále více Čechů je terčem podvodníků. ČNB radí, jak se bránit – tisková zpráva
- www.penizenauteku.cz/podvody/ – webová stránka
- Zneužití identity pro praní špinavých peněz a související podvodná jednání – ČNBvlog
- Jak se ubránit phishingu? – ČNBvlog
- Phishing – věrohodně se tvářící podvod – čnBlog
- Podvody v platebním styku a role České národní banky (pdf, 689 kB) – prezentace pro tiskovou konferenci
- Podvody v platebním styku – záznam tiskové konference