Soud nebo subjekt mimosoudního řešení sporu

Pokud finanční instituce nevyřešila Váš problém k Vaší spokojenosti a v dané záležitosti mezi Vámi přetrvává spor, můžete se obrátit na:

K zahájení řízení před soudem musíte podat žalobu, ve které popíšete:

  • v čem spor spočívá 
  • čeho se domáháte

Své tvrzení byste měli doložit důkazy. Zároveň budete muset uhradit soudní poplatky.

Finanční arbitr je státem zřízený orgán mimosoudního řešení spotřebitelských sporů na finančním trhu. Řízení před Finančním arbitrem je jednodušší než před soudem a zároveň je bezplatné. 

Na Finančního arbitra se můžete obrátit v případě, že jste spotřebitelem a řešíte spor:

  • s poskytovatelem platebních služeb při nabízení a poskytování platebních služeb,
  • s věřitelem nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru nebo jiného úvěru, zápůjčky, či obdobné finanční služby,
  • s osobou poskytující investiční služby při poskytování investičních služeb,
  • s pojistitelem nebo pojišťovacím zprostředkovatelem při distribuci životního pojištění nebo při výkonu práv a plnění povinností ze životního pojištění,
  • s osobou provozující směnárenskou činnost při provádění směnárenského obchodu,
  • se stavební spořitelnou nebo zprostředkovatelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování stavebního spoření,
  • s osobou, která vede jiný než platební účet, při vedení tohoto účtu,
  • s vydavatelem elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz,
  • s příjemcem jednorázového vkladu při přijímání nebo vracení tohoto vkladu,
  • s osobou obhospodařující nebo provádějící administraci fondu kolektivního investování nebo nabízející investice do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu při obhospodařování nebo provádění administrace fondu kolektivního investování nebo nabízení investic do fondu kolektivního investování nebo srovnatelného zahraničního investičního fondu.

Finanční arbitr Vám obvykle pomůže s podáním návrhu, jeho změnou i odstraněním jeho nedostatků. V rámci své činnosti Vám pak poskytne předběžné právní posouzení sporu a vysvětluje a zprostředkovává smírné řešení sporu.

Bližší informace o činnosti Finančního arbitra včetně formuláře k zahájení řízení najdete na internetových stránkách www.finarbitr.cz.

ČOI je subjekt, který zajišťuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů a který Vám bude nápomocen při jednání s finanční institucí. ČOI bude napomáhat k urovnání Vašeho sporu s finanční institucí smírnou cestou dohodou stran. Mimosoudní řešení sporu je jednodušší než řízení před soudem a Finančním arbitrem a je rovněž bezplatné.

Na ČOI se můžete obrátit v případě, že jste spotřebitelem, který uzavřel smlouvu o poskytování služby a k řešení spotřebitelského sporu není dána příslušnost Finančního arbitra (viz výše).

Bližší informace o činnosti ČOI včetně postupu při podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení sporu naleznete na internetových stránkách https://www.coi.cz/informace-o-adr/.

Zákonná právní úprava umožňuje, aby spotřebitelské spory byly řešeny mimosoudní cestou prostřednictvím dalších subjektů. Podmínkou však je, aby tyto subjekty získaly pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Aktuální seznam těchto subjektů je veden Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a je dostupný na jeho internetových stránkách https://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/seznam-subjektu-mimosoudniho-reseni-spotrebitelskych-sporu---245423/

Upozorňujeme, že je nezbytné si ověřit, zda daný subjekt je příslušný k řešení právě Vašeho sporu (například kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven je příslušná k řešení pouze sporů z neživotního pojištění).