Rozhovor s Jiřím Schwarzem, poradcem bankovní rady, a Martinem Hlůžem ze společnosti Mastercard
Petr Schwank (Finmag 21. 5. 2024, rubrika Podcasty)
Karetní společnost Mastercard se v covidových dobách spojila s Českou národní bankou (ČNB) a dalšími veřejnými institucemi, aby poskytla aktuální informace o spotřebitelském chování. Získává je z agregovaných a anonymizovaných dat z platebních karet, což ve spolupráci s centrální bankou znamenalo významný posun v přehledu o tom, co se aktuálně na trhu děje.
Do té doby se ČNB spoléhala především na data z Českého statistického úřadu, ta však v dynamickém období covidu chodila příliš pozdě a navíc zkreslená; zatímco běžně se očišťují o sezónní vlivy, během covidu se sezónnost v důsledku změn spotřebitelského chování úplně změnila. Ve výsledku tak data o aktuální spotřebě, tolik důležitá pro rozhodování bankéřů, nezachycovala reakci na protipandemická opatření.
Na druhé straně pak stála právě data z platebních karet. A ta umožnila sledovat situaci téměř v reálném čase, což bylo klíčové při reakci na rychle se měnící podmínky. „Chování spotřebitelů se zásadně proměnilo. Výdaje nám mizely z jednoho místa a ukazovaly se na jiném. Nejednou jsme byli schopni sledovat vývoj situace týden po týdnu,“ vzpomíná na začátky spolupráce Martin Hlůže ze společnosti Mastercard.
Jiří Schwarz, děkan School of Business Administration na Anglo-americké vysoké škole a poradce v ČNB, doplňuje, že ČNB se data od Mastercard velmi hodila pro přesnější prognózy ekonomického vývoje. V době pandemie bylo těžké odhadnout, kam se ekonomika bude ubírat, a data z platebních karet poskytla cenný vhled do toho, jak se lidé adaptovali.
„To, že najednou vidíme agregovaná data třeba i za minulý týden, je neuvěřitelně cenná věc,“ vysvětluje Schwarz. Současně však dodává, že v běžných dobách pro potřeby měnové politiky naprosto dostačují i ona zpožděná data statistiků. A že to nejzajímavější vzešlo ze zmíněné spolupráce vlastně až po odeznění covidové pandemie, když padlo rozhodnutí pořádně statisticky otestovat schopnost dat z platebních karet předpovědět vývoj tržeb v maloobchodě a službách.
„Během covidu na to nebyl čas, ale jakmile se ty vody trochu zklidnily, snažili jsme se zpětně vyhodnotit, co bychom byli bývali viděli, kdybychom měli předpovědní model už tehdy hotový,“ říká Schwarz.