Jakub Holas: Inovace a organizační změny musí jít ruku v ruce s posilováním firemních hodnot

Jakub Holas, ředitel odboru komunikace ČNB
(Bankovnictví 18. 4. 2025)

Organizace s jasně definovanými a cíleně rozvíjenými hodnotami dosahují lepších výsledků, mají spokojenější zaměstnance, udržují stabilnější pracovní prostředí a úspěšněji čelí novým výzvám dynamicky se měnícího světa. To, že se investice do firemní kultury dlouhodobě vyplácí, potvrzuje praxe mnohých celosvětově úspěšných společností i řada seriózních výzkumů. Ty ukazují, že organizace se silnou firemní kulturou obvykle dosahují až o desítky procent vyšší produktivity a ziskovosti ve srovnání s obdobnými společnostmi, jež se hodnotami nezabývají.

Kdybychom si měli představit skutečné lídry v oblasti firemní kultury, kteří aktivně podporují angažovanost svých zaměstnanců, zvyšují jejich motivaci ke skvělým pracovním výkonům a investují do celkové spokojenosti svých týmů, pravděpodobně by každého napadly spíše nadnárodní korporace než zástupci české veřejné sféry. Aktivní roli v budování firemní kultury však čím dál více potřebují přebírat i veřejné instituce – jednak působí na stejném trhu práce jako soukromé společnosti a v tuzemském prostředí dlouhodobě nízké nezaměstnanosti se ucházejí o ty samé lidi, jednak je i jejich cílem dosahovat co nejlepších výsledků ve prospěch svých „klientů“ z řad občanů či firem.

Právě to, že firemní kultura není jen „něco navíc“, co si mohou dovolit pouze soukromé instituce nebo ty největší a nejúspěšnější globální korporace, si uvědomuje i Česká národní banka, která v této oblasti dnes patří mezi lídry v českém veřejném sektoru. Vedle plnění svých zákonem stanovených cílů, jimž vévodí péče o cenovou a finanční stabilitu, se systematicky zaměřuje také na kultivaci firemní kultury a definování firemních hodnot. Jejím cílem je zlepšit pracovní prostředí, snáze získávat nové talentované pracovníky i udržet stávající experty. „V ČNB chceme ukázat, že i veřejné instituce mohou být založené na moderních principech, přicházet s inovacemi a klást důraz na výsledky práce. Bez jasně definované firemní kultury, kterou si zaměstnanci vezmou za svou a budou ji skutečně každodenně žít, se nelze úspěšně rozvíjet,“ říká guvernér ČNB Aleš Michl.

Čas na změny

Česká národní banka se v uplynulých dvou letech výrazně posunula směrem k moderní a inovativní instituci, která má výsledky práce. Už v roce 2022 začala s racionalizací, kdy došlo ke snížení počtu pracovních míst o pět procent a současně byl přijat závazek, že nedojde k jejich opětovnému nárůstu, a to i přes přibývající agendy ČNB. Bankovní rada také zjednodušila organizační strukturu a snížila počet jí přímo podřízených manažerů ze 17 na 14. Tyto kroky mimo jiné umožňují navázat odměňování zaměstnanců více na kvalitu a výsledky práce než na kvantitu.

Jednou z dalších konkrétních organizačních změn byla úprava fungování dohledu nad finančním trhem, včetně dohledu nad bankami. ČNB začala uplatňovat sektorový přístup, při němž jeden organizační útvar provází subjekt finančního trhu od získání licence přes výkon dohledu až k případným sankčním řízením. Cílem je mimo jiné to, aby subjekty finančního trhu vnímaly ČNB jako důvěryhodného a spolehlivého partnera, který rozumí tomu, co dělají, přistupuje k nim profesionálně, předvídatelně a zakládá si na kontinuitě. Přínosem je jednoznačné zlepšení licenčního procesu, dohledových činností i sankčních řízení, lepší využití lidských kapacit a rovněž úspora nákladů.

Modernizace a snaha o zlepšení fungování se netýká pouze dohledu nad finančním trhem, proces nejvýznamnějších změn za poslední tři desítky let započal také v oblasti bankovních služeb ČNB. ČNB svým klientům, mezi kterými jsou primárně státní instituce a veřejné organizace, chce nabídnout moderní bankovní služby postavené na digitální komunikaci. Obsluha klientských účtů bude jednodušší a rychlejší, a to bez ohledu na jejich regionální působnost. Pro tento účel ČNB buduje centrální back office v Hradci Králové. Již na podzim 2024 uzavřela hotovostní pokladny v Českých Budějovicích, Plzni a Ústí nad Labem. Tyto a další podobné změny by bylo mnohem složitější uskutečňovat bez jasně nastavené firemní kultury a hodnot. Důraz na odbornost, profesionalitu nebo kreativitu poskytuje zaměstnancům prostor a motivaci k hledání inovativních řešení, omezování zbytečné byrokracie a zvyšování kvality služeb, které ČNB poskytuje.

Splněný inflační cíl i inovace

Cílem všech změn, se kterými bankovní rada ČNB v uplynulém období přišla a nadále přicházet bude, je vytvořit moderní instituci, která bude prospěšná celé společnosti. „Prioritou číslo jedna je inflace. Když jsem se stal v roce 2022 guvernérem, dosahovala téměř 20 procent. Slíbil jsem, že inflace bude do dvou let zpět na dvouprocentním cíli ČNB. To jsme splnili v únoru 2024, kdy i poprvé dosáhla přesně dvou procent. A potom znovu v březnu a v červnu. Za celý rok 2024 činila průměrně 2,4 procenta, což bylo nejméně za šest let,“ říká guvernér ČNB Aleš Michl a dodává, že ČNB usiluje i o dlouhodobě udržitelné hospodaření. „ČNB měla nejvyšší kumulovanou ztrátu v historii. I na tom pracujeme, je to ale běh na delší trať. Diverzifikujeme složení devizových rezerv tak, aby bylo naše portfolio v dlouhém horizontu ziskové a zároveň méně náchylné na rychlé změny na finančních trzích. Nakupujeme zlato. Snižujeme výdaje na provoz ČNB, aktivně vyhledáváme agendy, jejichž vykonávání je už přežité, rušíme zbytečná byrokratická nařízení a tím uvolňujeme ruce dohlíženým institucím i našim expertům,“ dodává.

Stabilní základna v období změn

Správně ukotvené firemní hodnoty nabývají na ještě větším významu právě v období změn. Nemusí jít pouze o vnitřní změny, jako je například racionalizace, kterou v uplynulém období prošla ČNB. Také okolní svět se proměňuje dynamickým tempem. Vliv nových technologií, geopolitický vývoj nebo nástup nové generace pracovníků, kteří mají jiná očekávání a kladou větší důraz na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem, zásadně mění prostředí, na které se musí organizace nastavit. To vše přináší nové výzvy i příležitosti pro zaměstnavatele, přičemž nehraje roli, zda se jedná o nadnárodní technologickou firmu, regionální průmyslový podnik či centrální banku.

ČNB je tradičně vnímána jako důvěryhodný a respektovaný zaměstnavatel, který nabízí stabilní pracovní prostředí a díky tomu přitahuje jak talentované absolventy ekonomických, právních nebo IT oborů, tak zkušené experty. Zároveň se těší dlouhodobě nízké míře fluktuace zaměstnanců. Kvalifikovaní a motivovaní zaměstnanci pak přispívají k naplňování strategických cílů a k udržování vysoké úrovně odbornosti v oblasti měnové politiky, finanční stability nebo bankovního dohledu. To vše ČNB podporuje investicemi do vzdělávání, rozvoje a spokojenosti zaměstnanců.

Nedílnou součástí tohoto přístupu je vyšší důraz na rozvoj firemní kultury, hodnot a jejich upevnění v každodenní praxi. ČNB přitom není jen jednou z mnoha veřejných institucí, je zároveň nedílnou a důležitou součástí finančního sektoru, tedy prostředí, kde je úroveň firemní kultury a hodnot tradičně vysoká. Silná kultura a sdílené hodnoty kultivují celé odvětví a přispívají k udržení důvěry a profesionality, která je zásadní pro správné fungování finančního systému.

Nová éra firemní kultury

Podpora rozvoje a spokojenosti zaměstnanců vstupuje v ČNB do zcela nové éry. V minulém roce se na základě impulzu guvernéra ČNB Aleše Michla otevřela celobankovní diskuse o firemních hodnotách, jejich přínosu pro zaměstnance i centrální banku jako celek a také o hledání společných cest, jak je dále rozvíjet.

Guvernér ČNB se nejprve na společném setkání se zástupci všech útvarů podělil o svou vizi firemní kultury založené na sdílených hodnotách. Setkání se stalo odrazovým můstkem pro širší zapojení zaměstnanců a otevřenou debatu o tom, co pro ně samotné představuje základní pilíře firemní kultury. Postupně tak vznikala sada hodnot, které dnes tvoří jádro firemní kultury ČNB. Zaměstnanci se zapojili také do navazujících anket, v nichž rozhodovali, které z navržených hodnot považují za nejzásadnější, co pro ně osobně znamenají a proč by měly být součástí identity ČNB.

Vedle analytické reflexe dostal prostor i kreativní přístup. Zaměstnanci mohli vyjádřit své vlastní postoje prostřednictvím fotografií ve fotosoutěži na téma Co je pro nás důležité. Výsledkem byla výstava zaměstnaneckých fotografií, která představila pestrý průřez osobními hodnotami napříč celou bankou – od rodiny, domova a jistoty až po přátelství, odvahu, respekt k přírodě nebo odhodlání překonávat překážky. Ukázalo se, že za každodenní prací stojí silné lidské příběhy a přesvědčení, jež mají sílu formovat nejen vnitřní prostředí ČNB, ale i její vnější tvář.

V rámci interní komunikace pomáhají posílit každodenní vnímání firemní kultury a společných hodnot i další vizuální prvky, od plakátů umístěných ve společných prostorách až po hrníčky ve sdílené pracovní kavárně.

Cílem je zapojit každého zaměstnance

Úsilí ČNB přetavit společně definované hodnoty do každodenního pracovního života pokračuje i nadále. Aby postupně nevyprchaly, stávají se nedílnou součástí řady interních aktivit. Ke konci roku 2024 se například uskutečnila série workshopů pro vedoucí pracovníky, které pomohly hodnoty dále definovat a v jednotlivých sekcích či týmech ukotvit. V roce 2025 se pak workshopy otevřely pro všechny zaměstnance. Provází jimi herečka a lektorka Zdeňka Žádníková, která při nich osobitým a zajímavým způsobem představuje, jak je možné k hodnotám přistupovat v praxi tak, aby se staly přirozenou součástí profesního života, nebo jak zvládat výzvy v oblasti mezilidské komunikace nejen na pracovišti.

Workshopů se do konce roku uskuteční téměř dvě desítky, a to nejen v ústředí ČNB v Praze, kde působí více než tisícovka zaměstnanců, ale i na regionálních pracovištích v Hradci Králové, Brně a Ostravě tak, aby se do diskuse mohli zapojit i kolegové z regionů.

Zpětná vazba

Klíčovou roli v procesu rozvoje firemní kultury hraje zpětná vazba zaměstnanců. Hodnoty totiž nelze zničehonic nastavit a očekávat, že je zaměstnanci vezmou za své. Proto dala ČNB výrazný prostor nejen samotnému definování a rozvoji hodnot, ale také zpětné vazbě od zaměstnanců. Získává ji prostřednictvím zaměstnaneckých anket, fotosoutěží, setkání s guvernérem či jeho aktuální výzvy, aby mu zaměstnanci zaslali náměty na konkrétní opatření, kterými by bylo možné firemní kulturu dále vylepšovat. „Chci dostat přes 1000 mailů, protože věřím, že hlas každého má váhu. Vaše názory budu osobně číst a odpovím. Vážíme si zkušeností, které tu mnozí z vás sbírají už x let. Vaše názory nám pomohou navázat na to dobré a zároveň posunout ČNB dál,“ uvedl ve své výzvě guvernér ČNB Aleš Michl.

Koneckonců jsou to právě zaměstnanci, kdo jsou nositeli kultury, tvůrci atmosféry i hybateli změn. Právě oni reprezentují ČNB navenek a ovlivňují její vnímání veřejností. Investice do firemní kultury se vždy vyplatí – přispívá k větší soudržnosti týmu, zvyšuje reputaci organizace, pomáhá dosahovat dlouhodobého úspěchu a udržovat vysokou míru důvěry. A důvěra je v době informačního přetlaku jednou z nejcennějších komodit.

  • Hodnoty České národní banky
  • Odbornost
  • Důvěryhodnost
  • Nezávislost
  • Otevřenost
  • Profesionalita a píle
  • Kreativita a inovativnost
  • Morálka a etika
  • Odpovědnost
  • Spolehlivost a týmovost
  • Stabilita a kontinuita