Aleš Michl (Mladá fronta DNES 18. 1. 2021 strana 7 rubrika Názory)
Jestřábi a holubice
Minulý týden jsem v tomto sloupku napsal, že je šance na to, že už ve druhém čtvrtletí ekonomika rekordně poroste. Dokládal jsem to meziročními růsty průmyslu, exportu a spotřebou elektřiny. I přes druhý lockdown. S kolegou Tomášem Adamem připravujeme novou verzi blogu, který od dubna pravidelně zveřejňujeme na webu ČNB, a narazili jsme na další dobrá čísla: kilometry najeté kamiony na českých dálnicích.
Jasně, pokud vám projíždí kamiony někde za barákem, asi mě teď budete nenávidět. Ale z makropohledu je to další známka oživení ekonomiky. Je dobrá zpráva, že kamion už zase předjíždí na dálnici kamion a řidiče osobáků to znovu rozčiluje. O kilometrech najetých kamiony na českých dálnicích máme data z mýtných bran od Ředitelství silnic a dálnic. Sledujeme hlavně dálnice D1 a D5 s přibližně stabilní délkou zpoplatněných úseků za poslední roky. Podobně jako u spotřeby elektřiny dosáhla silniční nákladní přeprava dna v dubnu 2020. Na dálnici D5 byly v dubnu kamiony najeté kilometry meziročně -34 %, na D1 byl pokles mírnější -21,6 %. Asi to dá rozum, že doprava od nás do Německa v dubnu poklesla více než doprava v rámci Česka. Po dosažení dubnového dna se ale doprava rychle zotavila. Poslední data jsou z prosince 2020: na D1 +17,6 %, na D5 +17 %, oboje meziročně, tedy proti prosinci 2019.
Minule jsem psal o tom, že například automobilový průmysl na jaře jeden a půl měsíce stál, pak se dva až tři měsíce rozjížděl a pak řada podniků a dodavatelů doháněla výrobu. Data z mýtných bran to jen potvrzují. Je potřeba rozlišit mezi doháněním již nasmlouvaných zakázek a pak novými zakázkami, které přijdou/nepřijdou. Každopádně zatím je obrázek o ekonomice takový: ekonomika výrazně spadla. Dno bylo v dubnu 2020. Pak ale rychle naskočila zpět. Ve druhém čtvrtletí 2021 je šance na ten meziroční rekord. Pak vystřízlivění podle toho, kolik bude nových zakázek. Něco takového nás asi čeká...