(Ekonom 16.6.2005 strana 24, rubrika: Politika)
Rozsah daňové progrese ukazuje fakt, že kdyby všichni platili stejně, stačila by "daň z
hlavy" - asi 2000 korun od všech práceschopných obyvatel.
Startující závod o "lepší" snížení daní v české ekonomice, jež čelí vysokým deficitům a
nekonečným požadavkům ministerstev na nové výdaje, není bez rizik. Nenápadně tak otevírá novou
kapitolu "politické ekonomie". Po letech posilování státu s ambicí starat se "o všechno a o
všechny", se začíná prosazovat úvaha, že vyšší prosperitu všech může zajistit nižší zdanění, a tedy
ponechání zisku v rukou těch, kdo jej vytvářejí. Hledání optimálního daňového systému by mělo vést
ke společenské diskusi o roli státu a udržitelné míře solidarity. Významnou roli v těchto úvahách
hraje to, o kolik více mají státu odvádět poplatníci s vyššími příjmy, a také otázka nákladů na
daňovou správu, neboť ty snižují objem prostředků, které stát může použít na své výdaje.
DAŇ Z HLAVY. Liberální ekonom by mohl pohlížet na stát jako na poskytovatele
služeb občanům. Od základních sociálních služeb označovaných za "záchrannou síť", přes podporu
zdravotních služeb či vzdělání, až po finanční subvence určitého zboží či podnikání. Tyto výdaje
jsou financovány platbou od občanů - daní. Protože občané mají nárok na velmi obdobný rozsah
služeb, je logické požadovat, aby za tyto služby platili všichni stejně. Nikoli stejně v
procentuelním vyjádření k dosaženému příjmu, ale v absolutní částce! Systém tak zvané "lump sum
tax" (tedy daně určené částkou, či daně "z hlavy") je ekonomicky známý koncept s nulovou progresí,
a tedy nulovou mírou solidarity bohatých s chudými. Ač je svým způsobem "ekonomicky spravedlivým" a
vysoce motivačním systémem, je jen velmi obtížně prosaditelný kvůli tvrdému sociálnímu dopadu na
občany s nižšími příjmy.
DAŇOVÁ PROGRESE. Ostatní daňové systémy jsou založeny na progresivním charakteru
daní. A to nejen v oblasti daní z příjmu. I zdanění spotřeby pomocí DPH je ve skutečnosti
progresivní, neboť "bohatší" utrácejí více, a jsou tudíž více zdaněni. Určitou progresi obsahuje i
konstrukce sociálního a zdravotního pojištění. Toto pojištění je ve skutečnosti spíše daní a osoby
s vysokým příjmem zaplatí za "pojistné" velmi vysoké částky (až mnoho desítek tisíc měsíčně). Avšak
v případě čerpání pojištění například v době nemoci obdrží nepoměrně nízké plnění (méně než 12 000
Kč za měsíc). Systémy zdanění příjmu, které nejsou založeny na systému "daně z hlavy", jsou
progresivní, včetně nyní často diskutované tzv. rovné daně. I zde platí, že čím vyšší příjmy občan
má, tím více státu odvádí, ač v tomto systému stále podle stejné procentuelní sazby. Progresivnost
daňového systému je u daní z příjmu fyzických osob ve většině zemí ještě umocněna dvěma dalšími
mechanismy - nezdanitelnou částkou a růstem daňových sazeb v souvislosti s rostoucím příjmem.
NEZDANITELNÁ ČÁSTKA významně snižuje daň pod úroveň daňové sazby pro nižší
příjmové skupiny. Při takové konstrukci daňového systému mohou lidé s nízkou mzdou platit dokonce
daň zápornou, a tedy místo placení daně od státu peníze dostávat. Hlavním symbolem progresivnosti
daňové soustavy jsou ovšem rostoucí daňové sazby při vyšších příjmech. Zatímco nízký příjem je u
nás zdaněn nízkou sazbou ve výši 15 %, částky nad tuto sumu se daní postupně vyšší sazbou. Osoba s
vyšším příjmem tak platí více nejen absolutně, ale i v procentuelním vyjádření. Zatímco náš systém
končí na sazbě 32 %, existují také systémy, které se snaží vyšší příjmy zdanit sazbami dokonce nad
50 %.
PROGRESE S OTAZNÍKEM. Rozhodnutí o vyšší míře progrese daňových sazeb je vlastně
rozhodnutím o zvýšení míry solidarity vyšších příjmových skupin s nižšími. Takové rozhodnutí však v
praxi zpravidla naráží na problémy. Již bylo zmíněno, že vyšší příjmy jsou v systému s
progresivními sazbami daněny čím dál vyšší sazbou. Díky tomu značně narůstá užitek poplatníka z
toho, že se vyhýbá daním. Roste tak pravděpodobnost, že vysoké příjmy ve skutečnosti zdaněny
nebudou, ať již jejich skrýváním, či například legálním únikem do zemí s nižším zdaněním.
ODEČITATELNÉ POLOŽKY či subvence jsou dalším problémem. Ty obvykle v nemalém
rozsahu existují právě v daňově progresivních systémech. Umožňují snížit daňovou povinnost, a to
často v podstatné míře. V našem systému jsou nejrozšířenějšími dotace stavebního spoření, což je
forma určité záporné daně, nebo subvence či snížení daní u životního a penzijního pojištění.
Dosahují sice jen desetitisícových částek, ale na úrovni státních financí jsou již významné.
Například rozsah letošní subvence stavebního spoření přesáhl 10 procent ročního výnosu státu z daní
fyzických osob. Pokud by tedy systém subvencování stavebního spoření neexistoval, mohli by daňoví
poplatníci platit o více než desetinu nižší daně z příjmu, aniž by stát přišel "zkrátka". Jiné
daňové položky vedou k paradoxní situaci, kdy na jedné straně se stát snaží více zdanit občany s
vysokými příjmy a na druhé straně jsou to právě osoby s vyšším příjmem, kdo možnosti dané
odečitatelnými položkami využívají. Největší prostor pro snížení daně osob s vyšším příjmem dává
možnost odečtu úroků z hypoték do výše až 300 000 Kč ročně.
NÁKLAD SPRÁVY DANÍ. Výběr daní něco stojí. Ještě dražší je nekonečná snaha omezit
daňové úniky. Stát v loňském roce vybral od daňových poplatníků přibližně 250 mld. Kč na dani z
příjmu právnických a fyzických osob. Spolu se sociálním a zdravotním pojištěním činí tato částka
650 mld. Kč. Pro představu uveďme, že jde zhruba o jednu čtvrtinu ročního HDP a 60 % státního
rozpočtu. Odhady nákladů na výběr daní nejsou pro Českou republiku dostupné, ale v různých zemích
se pohybují mezi 10 až 20 % z celkové vybrané částky. Složitější daňový systém nejen motivuje vyšší
daňové úniky, ale také je nákladnější. Je-li to případ České republiky, pak snadno představitelné
snížení o jeden procentní bod by našemu státu přineslo 3 až 6 mld. Kč ročně.
QUO VADIS? Otázka daňové progrese je otázkou politickou. Většina obyvatel, a tedy
i voličů, totiž považuje progresivní systém za výhodný. Heslo "zdaňme více bohaté" zní proto
atraktivně pro většinu populace. Na druhé straně jsou to právě osoby s vyšším příjmem, kdo v
rozhodující části stát financují a jejich reakcí na "diktát většiny" může být odchod z takovéto
ekonomiky. Poté se břemeno vysokých daní u "progresivně zdaňujícího státu" posouvá směrem dolů,
tedy i na poplatníky s nižšími příjmy. Rozsah daňové progrese se obtížně vnímá. Ilustrujme jej
možná poněkud překvapivým propočtem, že pro zachování stejného příjmu našeho státu ze zdanění
fyzických osob by "stačila daň z hlavy" v rozsahu těsně nad 1000 Kč měsíčně od všech občanů nebo
asi 2000 Kč od všech práceschopných obyvatel. To vypovídá o tom, že daňová progrese u osob s
vysokým příjmem, které platí měsíčně mnoho desítek tisíc na dani z příjmu, je značná. Vysoká
progrese zdanění v praxi významně zvyšuje náklad na výběr daní a dříve či později vede k přesunům
vyšších zdanitelných částek mimo ekonomiku. Snaha tento trend omezit vede k další komplikaci
daňového systému a růstu nákladů na výběr daní. Celkově může pokus o příliš vysokou míru sociální
solidarity financovaný vysokou progresí daňového systému vést nejen opačným směrem než je jeho
propagátory zamýšleno, ale může i podkopat zdravý vývoj ekonomiky a přivést ji až ke stagnaci či
dokonce rozkladu.