(HN 2.11.2004 strana 10, rubrika: Názory)
Čeští odboráři a zaměstnavatelé opět bojují o minimální mzdu. V této bitvě, která nemá
vítězů, jen poražené, se odboráři pravidelně snaží vytlačit minimální mzdu, regulovanou vládním
nařízením, co nejvýše. Zaměstnavatelé, kteří by se celého institutu minimální mzdy zřejmě nejraději
zbavili, se většinou neúspěšně brání.
Odboráři mají totiž mocného spojence - vládu. Ta již od roku 1998 poměrně razantně minimální
mzdu zvyšuje, oficiálně proto, aby zatraktivnila zaměstnání ve srovnání se sociálními dávkami. Ze
zhruba 29 procent průměrné mzdy v roce 1999 se minimální mzda už dostala na nějakých 41 procent.
Pro rok 2004 platí minimální měsíční mzda ve výši 6700 korun, odboráři chtějí pro příští rok
7500 korun a zaměstnavatelé navrhují 6900 korun. Vláda přišla s kompromisním návrhem minimální mzdy
7352 korun. Tripartita, kde se jednání o minimální mzdě konalo, se nedohodla, rozhodne tedy vláda.
Trpí celá ekonomika
Celá debata o minimální mzdě je ale z hlediska perspektiv našeho hospodářského růstu spíše
kontraproduktivní. Jednou z největších slabin české ekonomiky totiž je rigidní trh práce, především
na nižších mzdových hladinách.
Řada zaměstnavatelů má potíže najít zaměstnance ochotné pracovat na relativně méně
exponovaných místech za nižší mzdy. Celá ekonomika tak trpí, neboť méně lidí je zaměstnaných, do
země přichází méně investic a ekonomický růst se zpomaluje.
V Česku přitom rozhodně neplatí, že by zaměstnavatelé "zneužívali" zaměstnance a nezvyšovali
jim mzdy (jak se odboráři, zdá se, obávají). Mzda typicky roste rychleji než produktivita práce a
zřejmě ani relativně vysoká nezaměstnanost nekrotí mzdový růst. Naopak, mzdy rostou v okresech s
vysokou nezaměstnaností stejně jako v těch s nezaměstnaností minimální.
Proč by vlastně zaměstnavatelé měli platit vyšší mzdy poté, co se vláda na něčem usnese?
Firmy platí svým zaměstnancům podle toho, jaký efekt jim tito zaměstnanci přinášejí. Zvýšením
minimální mzdy se jistě produktivita žádného zaměstnance nezvýší a nebude tedy důvod pro růst mezd.
Vyšší mzdy tak půjdou na úkor něčeho jiného.
Jedním z kandidátů je zisk firem. Podniky v Čechách obecně nijak přehnaně ziskové nejsou a
pokud chceme náš ekonomický růst urychlit, měli bychom se spíše snažit zisky firem zvyšovat.
Vzroste nezaměstnanost
Pravděpodobnějším kandidátem na přenesení nákladů vyšší minimální mzdy jsou však, pro někoho
snad paradoxně, sami zaměstnanci s nízkou mzdou. Někteří z nich se stanou pro firmy neefektivními a
dříve či později o práci přijdou.
Ještě horším důsledkem je však to, že mnohá hůře placená pracovní místa ani nevzniknou.
Zvýšení minimální mzdy tak může vést ke zvýšení nezaměstnanosti nebo pomalejšímu růstu
zaměstnanosti.
Celkové zvýšení nezaměstnanosti nebývá nijak dramatické a projevuje se hlavně u nejmladších
zaměstnanců s nejnižší produktivitou. Zde zvýšení minimální mzdy o desetinu vede podle Organizace
pro evropskou spolupráci a rozvoj ke zvýšení nezaměstnanosti až o tři procentní body.
Předpověď ekonomické teorie je navíc taková, že vliv minimální mzdy na zaměstnanost bude
silnější v menších otevřených ekonomikách, ke kterým se Česko řadí. To je důsledek snadné
substituce domácí výroby zaměstnávající místní málo kvalifikované pracovníky za dovoz zboží, které
vyrábějí.
Zvýší se deficit
Složitější bývá dopad zvýšení minimální mzdy na veřejný sektor. Kvůli složitému systému
mzdových tarifů znamená toto zvýšení automatické zvýšení minimálních tarifů v řadě profesí. Zvýšení
minimální mzdy pak postupně tlačí na růst tarifních mezd ve veřejném sektoru. Protože však stát
příliš neumí poměřovat mzdové náklady s přínosem zaměstnanců, nedojde zřejmě v tomto sektoru k
propouštění, ale ke zvýšení výdajů státu. Vyšší minimální mzda má tedy dvojí efekt: vede k mírně
vyšší nezaměstnanosti a zároveň zvyšuje schodek veřejných rozpočtů. V zemi s téměř desetiprocentní
nezaměstnaností a s vysokými schodky veřejných rozpočtů jde tedy o velmi problematické opatření.
Pokud by vláda chtěla zatraktivnit pracovní aktivitu, bylo by pravděpodobně efektivnější
snížit sociální dávky a podmínit jejich pobírání postupným zapojováním do trhu práce. To znamená
zaměřit se na příčinu nedostatečné motivace k hledání práce a ne přenášet její řešení formou
minimální mzdy na soukromý sektor. Ta druhá varianta totiž napáchá na trhu práce více škod než
užitku.
Minimální mzda škodí
Michaela Erbenová, vrchní ředitelka a členka bankovní rady ČNB