Reportáž: Děti zajímaly inflace, investice a kryptoaktiva
V úterý 11. ledna zavítal vzdělávací tým ČNB v čele se členem bankovní rady Alešem Michlem na základní školu Tip Toes v Brandýse nad Labem. Pro žáky 2. stupně si zástupci ČNB připravili sérii přednášek z oblasti finanční a ekonomické gramotnosti s doprovodnými interaktivními aktivitami.
Žáky 2. stupně uvedl do světa financí Aleš Michl, který jim představil Českou národní banku z institucionálního pohledu, popsal svou práci a otevřel diskusi o všem, co je z této oblasti nejvíce zajímá. Žáci 2. stupně člena bankovní rady rozhodně nešetřili. Nejvíce se zajímali o otázky kolem inflace, investic do kryptoaktiv a zda v bitcoinu vidí budoucnost naší měny. „Věřím koruně. Bitcoin je zajímavá záležitost, než si ale koupíme jakoukoliv investici, musíme mít neustále na paměti, co nejhoršího se může s našimi penězi stát. Pochopit základní principy a umět si dohledat důležité informace. Stačí nesedět tolik u Netflixu a věnovat tomu trochu času. Není to jaderná fyzika,“ řekl studentům. „Myslíte si, že budeme mít důchod?“ zazněla závěrečná otázka od žákyně. „Budete, ale nikdo neví, jak moc velký,“ odpověděl Aleš Michl s tím, že je důležité si na něj pravidelně a dlouhodobě spořit nebo investovat.
Mít pod kontrolou vlastní peníze
Půjčit si, spořit nebo investovat? Červené, žluté a zelené prasátko aneb co musím, měl bych a můžu každý měsíc zaplatit? Co znamená tajemná zkratka RPSN? Co dělat, když nám peníze chybí, a zda jsme bez starostí, když nám přebývají? Pamatovat na trojúhelník finančního rozhodování – nejdůležitější schéma pro život. Osobními financemi žáky provedl Luboš Komárek, náměstek ředitele sekce měnové a autor vzdělávacích prezentací ČNB. Studentům rovněž vštěpoval, že bez práce nejsou koláče a že je důležité se s penězi nejprve spřátelit a pak se s nimi naučit rozumně zacházet.
K čemu máme centrální banku
Od Jakuba Kunerta, hlavního archiváře ČNB a člena týmu nově vznikajícího Návštěvnického centra ČNB, se studenti mimo jiné dozvěděli, že hlavní cíl ČNB je péče o cenovou stabilitu. Rozděleni do několika týmů si dokonce vyzkoušeli roli bankovní rady ČNB a hledali řešení vysoké inflace. Také si formou hry vyzkoušeli, jak funguje vztah mezi nabídkou a poptávkou – zahráli si na obchodníky.
ČNB se ekonomické a finanční gramotnosti věnuje dlouhodobě. Svými projekty se zaměřuje především na žáky 2. stupně ZŠ, studenty SŠ, jejich učitele a širokou veřejnost, které chce přimět k promyšlenému a dlouhodobě orientovanému nakládání s osobními či rodinnými financemi.
„Členu bankovní rady Aleši Michlovi a zástupcům ČNB moc děkujeme za přínosný vzdělávací program. Výsledek a dojmy z akce předčily naše očekávání, děti byly nadšené a zájem projevovaly častými dotazy. Na akci navážeme prací s doplňujícími materiály i výletem do Návštěvnického centra ČNB,“ uvádí paní učitelka Dagmar Burkertová ze základní školy Tip Toes v Brandýse nad Labem.
„Na nejkompetentnější instituci při hledání výukového programu jsme se obrátili, abychom podpořili zájem o finanční záležitosti u našich dětí. Jsme soukromá základní škola, požadavky na kvalitu vzdělání jsou velmi vysoké a schopnost přemýšlet o tom, jak zacházet s penězi, považujeme za jednu z nejdůležitějších dovedností člověka,“ doplňuje důvody, proč se na ČNB s požadavkem o výukový program z oblasti finanční a ekonomické gramotnosti obrátili.
Všechny podklady, ze kterých se dozvíte, čím vším se u nás dříve platilo, jak spravovat vlastní rozpočet a jaké jsou úkoly ČNB, najdete na webu ČNB – některé jsou dokonce i v angličtině!
Pozvání na závěr
Do světa financí a naší měny vás vtáhne nové Návštěvnické centrum ČNB, s jehož nabídkou žáky v průběhu projektového dne seznámila Dita Vejnárková, ředitelka odboru Návštěvnické centrum ČNB.
Těšíme se, že se v něm s vámi potkáme na jaře 2022!