Ukončení investice do úvěru před jeho splatností podle nařízení o crowdfundingu

Cíl stanoviska

Toto stanovisko poskytuje odpověď na otázku, zda je poskytovatel služeb skupinového financování oprávněn v souladu s nařízením o crowdfundingu zprostředkovat pro investora ukončení části nebo celé investice do úvěru formou postoupení pohledávky tohoto investora (postupitele) na jiného investora (postupníka).

Shrnutí stanoviska

Zprostředkování ukončení investice do úvěru formou postoupení pohledávky jednoho investora na jiného je, byť implicitně, zahrnuto v povolení poskytovatele služeb skupinového financování podle nařízení o crowdfundingu, a uplatní se na ně podmínky v nařízení o crowdfundingu uvedené. 

Odůvodnění

Z nařízení o crowdfundingu plyne, že poskytovatel služeb skupinového financování  má povinnosti i ve vztahu k určení ceny při postoupení pohledávky. Argumentem je zejména čl. 4 odst. 4 písm. d) a čl. 4 odst. 4 písm. e) bod iv) nařízení o crowdfundingu, podle kterých "[P]oskytovatel služeb skupinového financování … je povinen d) zajistit, aby cena byla spravedlivá a přiměřená, a to i v situacích, kdy … umožní poskytovateli úvěru vystoupit z úvěrového vztahu před datem splatnosti úvěru" a dále "e) provést ocenění každého úvěru alespoň za těchto okolností (...) iv) pokud … umožní poskytovateli úvěru vystoupit z úvěrového vztahu před datem jeho splatnosti“. Tato ustanovení výslovně upravují postup při ukončení investice do úvěrů před splatností. Současně z nich plyne, že unijní zákonodárce předpokládá, že „umožnění vystoupení z úvěrového vztahu“ je součástí služeb poskytovatele služeb skupinového financování, protože jde o činnost, kterou vykonává v této své roli.

Relevantní jsou zejména ustanovení upravující povinnosti poskytovatele služeb skupinového investování, pokud stanovuje cenu nabídky skupinového financování (čl. 4 odst. 4 nařízení o crowdfundingu). Podle těchto ustanovení mj. platí, že pokud poskytovatel služeb skupinového financování umožní poskytovateli úvěru vystoupit z úvěrového vztahu před datem jeho splatnosti, je povinen provést ocenění každého úvěru [čl. 4 odst. 4 písm. e) bod iv)] a přitom zajistit, aby cena byla spravedlivá a přiměřená[1], určuje-li cenu úvěru [čl. 4 odst. 4 písm. d)].

Tato pravidla jsou obecná a neomezují se na případ umožnění vystoupení z úvěrového vztahu s využitím nabídky na elektronické vývěsce (tzv. „bulletin board“) upravené v čl. 25 nařízení o crowdfundingu. Ve vztahu k funkcionalitě elektronické vývěsky obsahuje nařízení o crowdfundingu vlastní pravidla[2], která jsou k pravidlům uvedeným v čl. 4 odst. 4 speciální. Elektronická vývěska má klientům poskytovatele skupinového financování umožnit zde inzerovat jejich zájem na uzavření smluv spočívajících v koupi či prodeji úvěrů (příp. převoditelných cenných papírů nebo nástrojů přijatých pro účely skupinového financování) původně nabízených na dané platformě skupinového financování. Jejím znakem je tedy aspekt zveřejnění zájmů klientů o prodej či nákup a regulatorní limity provozování elektronické vývěsky v podobě zákazu vnitřního systému párování pokynů klientů na mnohostranném základě směřují k zabránění toho, aby elektronická vývěska fungovala jako obchodní systém, k jehož provozování je třeba povolení dle ZPKT.[3] Naopak v situaci, kdy poskytovatel služeb skupinového financování uzavírá s klientem individuální smlouvu o zprostředkování ukončení investice do úvěru formou postoupení pohledávky na jiného investora, odpadá charakteristický znak provozování elektronické vývěsky spočívající ve zveřejňování nabídek a současně je minimalizováno i riziko posouzení této činnosti jako neoprávněného provozování obchodního systému. Pro vyloučení pochybností je však třeba mít na paměti, že i v případě diskutovaného postoupení pohledávky musí být tyto regulatorní limity pro fungování elektronické vývěsky respektovány.

Z hlediska nařízení o crowdfundingu může tedy k postoupení pohledávky dojít na základě individuální dohody o postoupení pohledávky a jejího individuálního zprostředkování mimo režim elektronické vývěsky za předpokladu, že budou zachovány parametry dohody s  postupitelem a případně i postupníkem před postoupením pohledávky, poskytovatel služeb skupinového financování splní výše uvedené požadavky stanovené v čl. 4 odst. 4 a nedojde k překročení mezí stanovených nařízením o crowdfundingu, zejména pro provozování elektronické vývěsky[4]. Zároveň na postoupení pohledávky za vlastníkem projektu před splatností úvěru není vůči poskytovateli služeb skupinového financování právní nárok, neboť ten má v souladu s definicí úvěrového crowdfundingu jednat v roli zprostředkovatele [čl. 2 odst. 1 písm. a) bod i) nařízení o crowdfundingu].

---------

[1] Faktory, které má poskytovatel služeb skupinového financování zohlednit při zajišťování spravedlivé a přiměřené ceny úvěru, by měly být upraveny v prováděcím předpise k nařízení o crowdfundingu, viz čl. 11 návrhu RTS k čl. 19 odst. 7 nařízení o crowdfundingu. Těmito faktory mají podle uvedeného návrhu být rizikový profil vlastníka projektu nebo crowdfundingového projektu, čistá současná hodnota úvěru (vč. faktorů jako je jistina úvěru, splatnost a četnost splátek úvěru a vhodná úroková sazba pro diskontování budoucích splátek), převládající tržní podmínky v okamžiku vzniku úvěru a po dobu jeho trvání a obchodní strategie poskytovatele služeb skupinového financování.

[2] Zejména v čl. 25 odst. 5 nařízení o crowdfundingu upravujícím, že navrhovaná referenční cena je nezávazná.

[3] K tomu blíže bod 55 úvodních ustanovení nařízení o crowdfundingu.

[4] Elektronickou vývěsku nelze využít „k propojení zájmů na nákupu a prodeji prostřednictvím protokolů nebo vnitřních provozních postupů poskytovatele služeb skupinového financování způsobem, který by vedl k uzavření smlouvy“ a tudíž nesmí obsahovat „interní systém párování, který plní pokyny klientů na mnohostranném základě“ (čl. 25 odst. 2 nařízení o crowdfundingu). Další meze představují například ustanovení čl. 8 nařízení o crowdfundingu upravující pravidla střetu zájmů.